Mejrema
    Jag är obehörig till sjuksköterska utbildning p.g.a engelska 5 eller 6. Undrar vilka vägar kan jag skaffa behörighet, via Komvux och läsa bara engelska 6 eller måste jag läsa om hela gymnasiet åtminstone vart via Folkhögskola, Komvux eller ?
    • Mikael : Hur mycket engelska kan du idag?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du läste minst 500 timmar engelska på universitetsnivå utomlands, kan du bli bedömd som behörig i eng. Eller om du läste högre utbildning på engelska.

    Har du inte gjort ngt av ovanstående behöver du börja läsa eng på den nivå där du är idag. Be att på komvux göra nivåbedömning; sedan börjar du läsa den kurs som passar din kunskapsnivå.

    Innan engelska 6, läser man eng 5 och innan dess Eng grund, dvs på grundskolenivå.