Ellinor
    Jag och min äldre kusin ska flytta ihop eftersom jag ska börja gymnasiet i en annan stad. Jag undrar om jag kan få något slags bidrag så att jag kan betala hyra osv. Isåfall vart vänder jag mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinor!

    Det är tyvärr, inte en så enkel fråga att svara på, som man kanske tror ... :( Något "generellt bidrag" för att flytta hemifrån under gymnasiestudierna finns, tyvärr inte.

    För det första, så kan du inte flytta utan att dina föräldrar (vårdnadshavare) godkänner det, för du kommer inte vara myndig när du börjar på gymnaiset.

    För det andra, så beror "bidragsmöjligheterna" på flera olika "saker":

    1) är det en Riksrekryterande utbildning du ska läsa? - kommer du in på en Riksrekryterande utbildning (oavsett om det är på friskola eller på en kommunal skola), kommer dina vårdnadshavare få viss ekonomisk hjälp för att betala för ditt boende på skolorten (täcker dock aldrig alla kostnader, utan mellanskillnaden som kan uppgå till ett par tusen i månaden, är det dina föräldrar som betalar i så fall och om de inte har råd, kan de söka hjälp hos Socialtjänsten, som utreder och beslutar ...);

    2) är det på Friskola eller på en Kommunal skola du ska läsa? - om du kommer in på en Fristående gymnasieskola, ansöker du om Inackoreringstillägg hos CSN. CSN har den regeln att de betalar endast om samma utbildning inte finns närmare din folkbokföringsadress och summans storlek beror på hur långt det är mellan din hemort och din studieort (max kan man få 2350 kr per månad och detta i fall det är minst 130 mil mellan din hemort och studieort);
    om du kommer in på en kommunal gymnasieskola, är det din kommun som beslutar om de betalar inackorderingstillägg eller reseersättning (beror på om det går att pendla till skola och "tumregeln" är ofta att en timme enkel väg anses som OK pendlingsavstånd).

    3) finns det samma program och inriktning i den staden där du bor idag?

    4) kommer du att ändra din folkbokföringsadress under gymnasiestudier?

    Alla de frågorna ovan är viktiga att få svar på, innan man kan uttala sig angående bidragsmöjligheterna.

    Ett ganska stort problem, som många elever och vårdnadshavare upplever, är att det är mycket svårt att få förhandsbesked. CSN svarar att när du kommer in på utbildningen, dvs blir Antagen, då ansöker du och de fattar beslut men det kan bli ett Nej... men det vet man inte på förhand om.. väldigt tråkigt.

    Hos kommuner är det olika: vissa kommuner ger förhandsbesked och andra - inte.

    Du får gärna berätta vilken utbildning du vill läsa på gymnasiet och vi ska försöka hjälpa dig så mycket vi kan. Tanken med bidrag för att kunna läsa gymnasial utbildning långt hemifrån är inte att underlätta flytta hemifrån, utan att delvis kompensera familjerna som tvingas till utgifter pga ungdomar vill skaffa sig utbildning som inte finns på hemorten.

    Jag förstår att det är ett ganska "rörigt" svar men det är komplicerat... Jag önskar att det fanns ett enkelt svar på din fråga men det gör det, tyvärr, inte.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare