Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Ditt jämförelsetal kommer inkludera även betyg i fysik 2, om du läser den kursen på komvux eller gör prövning i den.

    Om du ej har A betyg i alla kurser i ditt examensbevis & med det jämförelsetal på 20.0, kan ditt jämförelsetal endast vara detsamma eller bli lägre. Däremot om du har idag lägre jämförelsetal än 20.0, kan du höja det om du får högre betyg i fysik 2, än snittbetyget i ditt examensbevis.

    I fall du vill undvika att ditt jämförelsetal påverkas, bör du läsa fysik på en folkhögskola - för att få OMDÖME om Särskild behörighet i fysik 2; eller så bör du söka till basår på högskolenivå, eftersom betyg från basåret på högskolor/universitet kan inte räknas ihop med gymnasiala betyg.

    Hälsningar
    Mikael sYV

    Av din fråga framgår inte om du redan har godkänt betyg i fysik1a eller inte. Du skriver inte heller om du på gymnasiet fick SLUTBETYG eller Examensbevis - och det är lite olika regler i de olika fallen... det som är gemensamt, oavsett om du har slutbetyg eller examensbevis är att betyget från komvux från Fysik 2 /eller om du gör prövning/ - kommer att räknas in i ditt jämförelsetal.
    Men om du även läser fysik 1a (innan du läser fysik 2) - är det Olika regler om fysik 1a (som i detta fallet är en "underliggande"/lägre kurs) kan eller inte kan räknas in. Lägre (än genomsnittet) betyg i fysik 1a kommer dock inte påverka ditt snitt, dvs försämra det. Du skriver att du har "fullständiga betyg" från gymnasiet; så utgår jag ifrån att du redan har Grundläggande behörighet till högskolestudier och ej kommer ta ut Samlingsdokument för att bekräfta grundläggande behörighet...

    Som du ser, är reglerna rätt så komplicerade; det är i vissa fall stor skillnad om man har Slutbetyg eller Examensbevis. Det är också olika regler, beroende på var man kompletterar - på komvux, på folkhögskola eller på basår på högskolenivå.

    För att vara helt säker - rekommenderar jag att du tar dina betyg till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; de kan inte neka dig göra genomgång av dina betyg och måste ge dig en förklaring om vad som gäller i just ditt fall.