Emmy
    Hej! Jag går NB inrikting djursjukvårdare, det här är mitt andra år och jag trivs inte alls. Jag har alltid varit ensam i skolan även under låg och mellanstadiet, men nu känns det som om jag inte står ut längre. Jag känner mig konstant ensam och mina klasskompisar är inte alls lika mig. Jag har pratat med mina föräldrar om att plugga på distans men vi vet inte hur vi ska gå tillväga, eftersom min inriktning inte finns på distans tänkte jag fråga om det finns alla ”vanliga” ämnen såsom engelska, svenska osv eller är det bara speciella inriktningar?
    Sedan efter det att man isåfall kan antingen samtidigt plugga en djurkurs (om det finns) på distans eller läsa upp det efter jag är klar. Det blir ju enklare att kunna ta sig till olika platser när man t.ex. har flyttat hemifrån. Skulle bli jättetacksam om jag fick svar så fort som möjligt. Tack.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emmy,
    det är jättetråkigt att få veta att du inte alls trivs i skolan. Min första tanke är - har du pratat med kurator och med din klasslärare/mentor?

    Alternativet folkhögskola
    Från  det  året  som  du  fyller  18år  blir  du  gammal  nog  för  att  även  kunna  läsa  på  en  folkhögskola. Inom FHSK  kan  undervisning  på  distans  finnas.

    Distans på gymnasiet erbjuds endast på Korr-on-line och där finns det några få högskoleförberedande program & inga yrkesprogram. Du kan söka till Korr till årskurs 1 till hösten 2019.

    Byta skola?
    Om du trivs med din Utbildning men inte med skolan, kanske är då bästa lösningen att försöka byta skola. NB/djur erbjuds på över 80 gymnasieskolor i Sverige. Många av dem erbjuder Internat/elevboende. Och finns det plats - borde rektor ta in dig - till samma program/inriktning. Du kan be om att provgå på den nya skolan ett par dagar, innan du bestämmer dig om du vill byta eller inte.

    Med förhoppning om att någonting i mitt svar blir till hjälp
    och med varma hälsningar
    JuliaSYV

    • : Hej! Jag har pratat med både kurator, skolsköterska och varit på ungdomsmottagningen. Jag vill ju helst inte vänta tills nästa år för att börja plugga och det känns inte riktigt rätt för mig. Jag har hört talas om korr men då är det ju bara NV tyvärr, alldeles för svårt för mig... Den närmaste skolan är Segerstad och det känns inte som ett alternativ för mig då jag hört att det är många som inte trivs och pendlingen skulle bli jobbig. Det går inte att på något sett anpassa skolgången om man pratar med rektorn? Vad tycker du?
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emmy,

    jag vill "flika" in med en synpunkt angående på distans läsa endast allmänna ämnen som svenska, engelska, matte m.fl och hoppas på att senare kunna komplettera med "djur-kurser" - så gäller följande: om en elev på gymnasiet läser på Deltid (mindre än heltid) - har inte eleven rätt till studiehjälpen från CSN, tyvärr. Så det är i alla fall bra att veta. Sedan är det ju frivilligt att läsa på gymnasiet, över huvudet taget. Och givetvis kan man också försöka få jobb nu, direkt (vilket jobb som helst) och hoppas att senare kunna läsa Djurskötar/djurvårdarutbildning på komvux.
    Det dröjer i så fall till 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år, som du ska kunna börja läsa på komvux. Och det är inte säkert djurvårdarutbildning kommer finnas på komvux i din kommun. Att din komvux skulle köpa utbildning för dig i en annan kommun, kan jag inte heller lova dig; det kanske de gör - eller så kanske de inte gör det (mycket beror på hur mycket pengar komvux fick för just det året... så kan man söka nästa gång, och nästa gång... och nästa gång). Det kan, alltså, dra ut på tiden jättemycket. Jag blir inte förvånad att du hinner fylla 22 år och ännu inte blev färdig med gymnasial utbildning till djurvårdare/djurskötare.

    Givetvis, är det viktigt att trivas med sin utbildning, men jag tycker det också är viktigt att känna till vilka realistiska alternativ som finns; så att man senare inte blir förvånad, om man trodde någonting annat.

    Vänligen
    ANNA

    • : Hej! Jag hade ingen aning om det, tack så mycket! Jag och mina föräldrar har inte kollat upp så mycket om distans så jag ville mest bara veta olika alternativ och hur det fungerade. Som du säger så vill jag verkligen inte vänta tills jag är 20 år med att börja utbildningen, men jag ska ta upp det för mina föräldrar. Mvh Emmy
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • Anna : Du får också gärna visa våra svar för alla intresserade. Du är också välkommen att ställa fler frågor, om behovet finns. Lycka till!