Viktor

    Hej Jag går för tillfället på ABB Industrigymnasium i Västerås, men det känns inte riktigt rätt. Jag valde gymnasiet för de har ett bra rykte samt så är min pappa ingenjör och jag, naturligt, drogs till det. Jag har varit på en prova på dag där i nian men det kändes inte helt hundra, kändes inte som "jag måste absolut gå där", så som jag trodde det skulle kännas. Nu har jag gått på denna skola i snart 1 månad och jag känner ofta att jag inte passar in i skolan. Jag har inte gemensamma intressen med någon i princip och jag känner mig lite på utsidan av de hela. Ingen av mina kompisar från grundskolan och på fritiden valde denna gymnasie skola så det känns väldigt ensamt. Tack vare att jag spelar fotboll och har långa dagar (8-16 varje dag) har jag inte heller någon fritid. Det finns en skola som jag har kompisar som går på och där jag vet det finns personer som har gemensamma intressen som jag. Därför har jag känt att jag vill byta till den skolan för att då tror jag att jag kommer trivas. Jag skulle i sånnafall gå natur på den skolan vilket jag inte har några problem med (just nu går jag teknik med lite natur inriktning). Är dock inte riktigt säker på om jag ska byta eller ej, med andra ord osäker.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor,

    jag förstår att du känner dig ganska osäker om hur du ska göra i den uppkomna situationen;

    mitt råd blir att du frågar rektor på den skolan dit du vill byta OM DE HAR LEDIG PLATS - och i så fall finns det möjlighet att byta. Men även om ledig plats finns kan rektor säga Nej. Rektor kan t.ex bedöma att du ej läste biologi och de på Naturvetenskapsprogrammet gjorde det; även andra kurser kanske inte "klaffar". Och så tar vissa skolor "principiella beslut", t.ex kan de sätta "deadline" - typ 15 september och efter det ej tar in nya elever. Punkt.

    Ta reda på om möjlighet att byta finns. Om du får ett positivt svar från rektor på den "nya skolan", det är först då du kan fundera på om du ska eller inte ska byta. Om möjlighet till byte inte finns, då finns den inte; då kan du inte byta. I så fall råder jag dig försöka hitta ett sätt att trivas på din nuvarande skola och det kanske är bra för dig att veta att du har rätt att söka till åk1 till nästa höst igen. Du konkurrerar då om plats på samma sätt som du gjorde förra året, med dina grundskolebetyg.

    Vänligen

    Julia