Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Yousri!

    Är du säker på att ni inte kommer att läsa Samhällskunskap på vårterminen?

    Det är de betygen som kommer att ingå i ditt Slutbetyg från grundskolan, men kanske inte alla, som räknas in och påverkar dina möjligheter att komma in på den utbildning på gymnasiet som du vill komma in på.

    Det är 16 Bästa betyg som räknas in. Det 17-de betyget kan endast vara Moderna språk (som lästes som SpråkvaI).

    Om du kommer att ha fIera betyg, än 16 st. /bortsett från Moderna språk/ - då kanske betyget i Samhällskunskap inte behöver räknas in. Men för Behörighet till vissa program, t.ex till Samhällsvetenskapsprogrammet, behöver du ändå lägst E i samhällskunskap från gymnasiet.

    Du kan läsa mer om hur betygen räknas på grundskolan, inför val till gymnasiet här>>

    Om det är så att ni får betyg i samhällskunskap till jul och det betyget kommer att ingå i ditt slutbetyg från grundskoIan, och du vill höja betyget - fråga om du kan göra Prövning i den kursen. Skola har rätt att ta ut prövningsavgift 500kr.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare