Hejsan!

    För alla högskoleutbildningar krävs det alltid Grundläggande behörighet som man kan uppnå på olika sätt.

    Till många högskoleutbildningar (speciellt till Program) krävs det ofta även Särskild behörighet.

    Till yrkeshögskola krävs det att man är behörig till Yrkeshögskoleutbildningar = yrkesexamen från gymnasiet. Men till YH kan man komma in även som obehörig, eftersom YH kan ta in upp till 20% obehöriga.

    Du får hemskt gärna berätta vilka utbildningar du har, så ska vi försöka hjälpa dig hitta utbildningar som du kan söka.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag tycker det är en mycket bra idé om du bokar tid med Studie- & yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig alla dina betyg och diskutera med SYV, ställ följande frågor:

    1. om du har Grundläggande behörighet? (om inte - fråga vad som fattas för att du skulle få den);

    2. hitta några yrken som du är intresserad av och se vilken behörighet som krävs för att få gå utbildning som leder till det yrket, en bra sajt att se över vilka yrken som finns är www.framtid.se - enkelt att hitta och med ett stort antal yrken, som är presenterade där;

    Tänk på att det är möjligt att komma in på en yrkeshögskoleutbildning även om man ej är behörig. Se vilka yrkeshögskoleutbildningar som finns på www.yhguiden.se och sök till alla dem som du är intresserad av. Det är givetvis bra om man är behörig eller "nästan behörig" :) men eftersom yrkeshögskola kan ta upp till 20 procent av sökande i "fri kvot" (bedömning görs av de utbildningsansvariga), så finns det möjlghet att komma in, även om man ej är behörig. Varje yrkeshögskoleutbildning gör egen antagning och man kan därför komma in på flera olika yh samtidigt. I så fall väljer du sen, vart du vill läsa.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig lycka till!

    Hör av dig och berätta hur det går!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare