Hej Sadredin,
    i Sverige ligger utbildning till pilot på Yrkeshögskolenivå. För behörighet krävs det att man bland annat har godkänt betyg i Fysik 1a och fysik läses endast på Teknikprogrammet, Naturvetenskapspr. och på det speciella programmet Flygteknikerutbildning >>. Dock kan man komplettera efter gymnasiet. Du kommer även behöva godkänt betyg i matematik 2.
    Matematik 2 går dock oftast att läsa på Handels- och admin.programmet, som valfri kurs.

    Det är inte för sent för dig att söka om till ett nytt program på gymnasiet, ex. till Flygteknikerutbildning >>. Om du vill fortsätta på ditt nuvarande program, välj läsa matematik 2; så mycket svenska och engelska du kan + fråga om det skulle finnas möjlighet att läsa fysik 1a, vilket jag tror blir svårt... men du förlorar inget på att fråga.

    Tips! Förutom "vanig pilot" finns numera även utbildning till Drönarpilot, som också den finns inom yrkeshögskola. Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se
    ex. på pilot-utbildningar:
    Trafikflygarutbildning med MPL->>
    Trafikflygarutbildning flygplan >>.