magnus
    Hej det är så att jag är väldigt intresserad av att bli lokförare för att det verkar vara ganska så intressant jobb. Jag sökte runt om det på nätet och stötte på att man ska göra en massa tester för att kunna söka till utbildningarna. Och människor som har gjort dessa tester då har sagt att det är ganska så svåra tester och att det är väldigt få som klarar av det så jag undrar hur svårt är dessa tester som man ska göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Magnus,

    hur svåra just Du kommer att uppleva att testerna är - är det ingen som kan svara på. Det då måste göra är att göra tester och då vet du sen, om just Du tyckte att de var svåra eller lätta.

    Vilka utbildningar som finns att söka till - för att bli Lokförare - var god yhguiden.se/lokförare.

    Bästa hälsningar
    ANNA

    Hej igen,
    vi har idag fått svar från en sakkunnig; var god läs hans svar, nedan:

    För att bli lokförare är den vanligaste vägen att man går en av de YH-utbildningar /utbildningar inom Yrkeshögskola/.
    Förutom de formella kraven på utbildningsbakgrund finns det särskilda villkor varav yrkespsykologisk och medicinsk bedömning är två. Dessutom ska man vara 20 år när utbildningen avslutas (18 år med särskilda skäl). Mer om detta kan man läsa på yrkeshogskolan.se

    Över till den egentliga frågan…
    Det stämmer att det är många som inte klarar den yrkespsykologiska bedömningen, men det betyder inte att den är svår.
    Bedömningen innehåller bl a test av simultanförmåga, vigilans, koncentrationsförmåga och stresstolerans.

    Vid uttagningen går det till så att den sökande gör ett första urvalstest hemma via datorn. De som klarar detta blir sedan kallade till en yrkeshögskola, där särskilt ackrediterade psykologer gör fördjupade tester.
    Jag brukar säga att man inte vet om man klarar testerna innan man har försökt. Det är helt enkelt så att det är personliga egenskaper som man antingen har eller saknar. Har man dessa egenskaper, är inte testerna i sig särskilt svåra.

    Efter den psykologiska bedömningen ska man även klara en medicinsk bedömning som utförs av läkare godkänd av Transportstyrelsen. Här tittar man bl a på färgseende, hörsel och allmän fysisk status. Det finns även vissa sjukdomar som inte är tillåtna att man lider av, om man ska bli lokförare.

    Hoppas att detta räcker som svar, annars får du gärna höra av dig igen!

    Med vänlig hälsning

    • : Finns det någon statistik på hur många det är som klarar testerna?
    • Mikael : Fråga gärna utbildningsanordnare av utbildningar till lokförare.