Nikky
    Hej! Jag vill bli neurolog och jag ska söka gymnasium detta året. Jag har tänkt att gå vård och omsorg, det är något som lockar med den linjen. Jag undrar ifall man kan gå vård och omsorg linjen för att sedan studera vidare och blir neurolog?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nikky, Ja! det kan man. Man kan efter VO komplettera med de kurser som kommer att saknas för att bli behörig till läkarprogrammet på högskolor/universitet.

    Grunden i yrket Neurolog är att man är läkare och sedan blir en specialistläkare.

    Rekommenderas att läsa kurser för grundläggande behörighet (det är elevens rättighet) och även matematik 2a, som är en valbar kurs, men som ofta erbjuds att läsa på de flesta gymnasieskolor; detta för att bli direkt efter gymnasiet behörig till Sjuksköterskeprogrammet (och ett antal andra högskoleprogram, som ex. Arbetsterapeut, Fysioterapeut m.fl) - efter VO

    Länktips:
    Famtid.se/yrke/neurolog

    Gymnasieguiden.se/program/VO.