Marina
    Hej, just nu går jag på vård och omsorgs utbildning högskoleförberedande. Först trodde jag att barnmorska var de jobbet som en obstetrik gör. Men nu fick jag reda på att det var fel.

    Så min fråga är hur ska jag nu göra?

    *Vad behöver jag läsa på komvux för att bli behörig till läkarutbildningen?

    *Måste jag ändå läsa sjuksköterska utbildningen?

    *Hur bra betyg behöver jag ha i tex Matte etc?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marina!

    Behörighet till läkare är - Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2. Dessutom krävs det alltid Grundläggande behörighet till alla högskoleutbildningar, men den kommer du att få, eftersom du läser högskoleförberedande kurser på VO.

    Sjuksköterska och Läkare är två olika högskoleutbildningar.

    Du behöver inte läsa Sjuksköterskeutbildningen först för att kunna söka till Läkarutbildningen sen. Du söker, alltså, till Läkarprogrammet direkt.

    Angående hur bra betyg man behöver ha - så är svar: så bra som möjligt. Läkarutbildningen är mycket populär och brukar ha många sökande med väldigt höga betyg.

    Men det viktigaste är att bli Behörig. Göra högskoleprovet rekommenderas. Olika former av alternativ antagning kan förekomma, t.ex på Karolinska Institutet kan man komma i fråga för Alternativ antagning om man uppnår 1,3 på Högskoleprovet - så kan man bli kallad till intervju och eventuellt komma in även om man ej har så jättehöga betyg.

    Behörighet till läkarprogrammet kan du uppnå på Komvux eller på Naturvetenskapligt basår på högskola.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    ANNA

    Hej igen!

    Utan att vara behörig, är det ingen idé att söka till högskola - för du kommer i så fall få svar OBEHÖRIG.

    Till yrkeshögskola kan man söka och komma in som obehörig - i Fri kvot, men ej till högskola/universitet.

    För att bli behörig till Läkarutbildningen måste du skaffa dig både Grundläggande behörighet och godkända betyg i kurser matematik 4, kemi 2, fysik 2 och biologi 2.

    Du har i din fråga uppgett att du läser "högskoleförberedande" och det innebär att du borde få - om du får godkända betyg, så klart - Grundläggande behöriget till högskola.

    Jag vet inte om du läser mer matte än det som är obligatoriskt på Vård- & omsorgsprogrammet. Den obligatoriska kursen är Matte 1a.

    Om du inte läser mer matte än Matte 1a, då behöver du läsa Matte 2, 3 och 4. Det är 300 poäng inom matten = heltidsstudier i 15 veckor.

    Kemi 1 och 2 är två stycken 100 poängskurser = heltidsstudier i 10 veckor.

    Biologi 1 och 2 är också två kyrser á 100 poäng/styck = heltidsstudier i 10 veckor.

    Fysik 1a är på 150 poäng och Fysik 2 är på 100 poäng, dvs sammanlagt är fysikkurserna på 250 poäng = heltidsstudier i 12,5 veckor.

    Om vi lägger ihop alla de veckorna, så blir det 15 + 10 + 10 + 12.5 = 47.5 veckor och det kan man hinna på 2 terminer, dvs under ett läsår.

    Om du på gymnasiet får godkänt betyg i Matte 2, så kanske du kan söka till Naturvetenskapligt basår och få behörighet där.

    Annars så är det bara komvux som återstår (eller självstudier och prövningar).

    Det tar, alltså ett läsår efter gymnasiet för dig att bli behörig till Läkare (om du läser på minst heltid). Om du skulle läsa på halvtid, skulle det ta 2 år.

    • : Men måste jag då läsa upp kurserna på komvux efter gymnasiet eller kan jag söka direkt till läkar utbildning?
    • : och hur långtid tar en kurs på komvux ungefär?
    • Anna : På heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka. Jag skriver nu ett utökat svar till dig.
    • : jaha okej då förstår jag! men jag har hört att dem ska ta bort naturbasår som val? Eller finns det kvar så man kan välja det?
    • Anna : Stockholms universitet bestämde att inte lägre erbjuda naturvetenskapligt basår. Det finns ännu kvar på några andra högskolor/universitet. När det blir dags för dig att söka, kan man se då - på vilka högskolor/universitet man kan söka naturbasåret då. Lägsta behörighetskrav är det Matematik 2, godkänt betyg i den kursen och så måste man alltid ha Grundläggande behörighet till alla utbildningar på högskola. Bättre att ha Matematik 3, godkänt betyg - då flera högskolor, t.ex. Göteborgs universitet kräver även Matte 3 till natur.vet.basåret... men så finns det ju annars komvux och prövningar.
    • : jaha okej då förstår jag! Tack så jätte mycket för bra svar
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner & bekanta om oss, då har vi möjlighet att hjälpa fler. :) Du kan också, om du vill, Gilla Fråga SYV på Facebook, här är vår plats på FB: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts
    Läs alla kommentarer