Jenny
    Hej jag går just nu sista terminen i 8an och börjar bli stressad. Jag har alltid velat gå estet och uttrycka min kreativa sida i till exempel författarskap, föreläsa om vad jag gått igenom som barn och inspirera andra som gått igenom detsamma som mig, entreprenörskap är också lockande, men jag vill bli psykolog så jag vet att jag har en framtid liksom. Men jag är så skoltrött och man måste ju ha relativt höga betyg för att kunna bli psykolog. Jag är heller inget fan av att plugga vidare på universitet å högskola. När jag gick på Sputnik (en hjälporganisation för unga som har föräldrar med alkoholmissbruk) så hade en utav "handledarna" gått bild och form, estet alltså, och ändå fått ett jobb inom psykiatri. Hur gick de till? Kan jag också lyckas med de? Vad ska jag göra, plugga å bara bita ihop trotts skoltrötthet, självmordstankar, depression, diagnoser m.m eller ska jag göra de som jag vill å gå estet och bara hoppas att jag får ett bra jobb i framtiden å inte hamnar på gatan?
    • : Hej! Är ingen SYV, men jag beklagar att du har haft det så tufft. Det gör ju att motivationen tryter, och jag tycker faktiskt i detta sammanhang att din hälsa är det viktigaste av allt. Ska vi prata praktiskt är det ju fundamentalt att du mår bra och trivs för att du ska få höga studieresultat, så i detta sammanhang kan det vara fördelaktigt för dig att välja estetprogrammet. Estetiska programmet är ju idag faktiskt ett högskoleförberedande program, och det enda du behöver lägga till för att bli behörig till psykologprogrammet är matte 2. Går det inte att läsa den på gymnasiet du går på kan du alltid läsa den på komvux eller göra en prövning i kursen efter studenten. Du har också möjlighet att skriva högskoleprovet, som hålls 2 gånger per år och kostar 450 kr och testar dina kunskaper i matte, svenska och engelska. Den ger dig en ytterliggare chans att komma in på psykolog. Men sen är det ju så att du faktiskt inte måste bli psykolog för att jobba med socialt arbete/psykiatri på olika sätt. Finns yrken som socionom: https://www.framtid.se/yrke/socionom, psykoterapeut: https://www.framtid.se/yrke/psykoterapeut, behandlingassistent: https://www.framtid.se/yrke/behandlingsassistent. Dessa utbildningar kan också ha lägre antagningspoäng än psykologprogrammet. Och jag vet att det kan kännas svårt nu, men oroa dig inte - det finns så många möjligheter och det är jättebra att du redan i åttan tänker på framtiden. Allt brukar lösa sig till slut på ett eller annat sätt. MVH, Brendan
    • : Läs gärna här också på Alkohol-drogterapeut: https://www.framtid.se/yrke/alkohol-drogbehandlare
    • : Där finns en massa förslag på yrken du kan utbilda dig till och fortfarande jobba inom liknande områden du är intresserad av.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,
    du går i åttan, och du har mycket gott om tid innan du behöver bestämma dig om gymnasieval - du har ett helt år på dig; detta pga val man gör under Omval är lika giltig som val till gymnasiet man gör under valperioden och omval ligger senare på våren.
    Du har alltså ett helt år på dig ännu och för varje dag så mognar du, lär dig nya saker och får nya tankar och önskemål.
    Mitt råd är att du gör ditt bästa i alla ämnen du läser på skolan nu; att du kikar på många olika yrken på www.framtid.se och att du läser på - om olika gymnasieprogram <<.

    Prata med kurator och med SYV på din skola.
    Tänk på att du är fortfarande mycket ung och vad du vill jobba inom kan ändras många ggr innan det ens blir dags att välja till gymnasiet. Det är ganska vanligt att ändra sig många ggr ang. yrkesval, när man är ung.