Mikael SYV på FrågaSYV

    För att bli Röntgensjuksköterska>> läser man i Sverige i tre år på röntgensjuksköterskeprogrammet på högskolenivå.

    För att bli behörig till det programmet behöver du Examensbevis från gymnasiet och du behöver också uppnå både grundläggande och särskild behörighet - få godkända betyg även i svenska 2&3, engelska 6 samt matematik2, naturkunskap2 och samhällskunskap 1b. Det går uppnå behörighet på Vård-& omsorgsprogrammet.