Daniel SYV

    Hej Magnus,

    Webbutvecklare är en bred beteckning på en yrkesroll som inte nödvändigtvis kräver en akademisk bakgrund. Man kan komma in i yrket via yrkeshögskolan, högskolan eller en privat utbildning. Det finns även yrkesverksamma webbutvecklare som har lärt sig yrkets grunder på egen hand, med hjälp av kostnadsfria kurser som finns på internet.

    Då teknikutvecklingen går väldigt fort så upplevs ibland högskolor och formella utbildningsvägar som något “förlegade” eftersom det kan ta år att etablera en ny teknik, programmeringsspråk eller ramverk. Men tar man den akademiska vägen till yrket så ger t.ex. en kandidatexamen inom datateknik en värdefull teoretisk bas som det kan vara svårt att tillgodogöra sig på egen hand.

    Vill man in på högskola och läsa mot "kandidat i datateknik" - ställs följande förkunskapskraven: grundläggande behörighet /dvs examen från gymnasiets högskoleförberedande program/ och som särskild behörighet godkänt betyg i matte 3.

    Hälsningar

    Daniel SYV