Sam
    Jag gick naturbruksprogrammet, men bytte sedan till teknik. Nu ska jag byta till något annat eftersom jag pga depression inte klarar dom intensiva studierna som teknik innebär. Jag har länge varit inställd på att gå estet, men jag börjar mer och mer sakna mitt gamla gymnasium. Skulle det vara möjligt att börja där igen? (Jag måste bo på internat isf, så jag antar att det kan vara det som krånglar)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sam!

    Hälsan är det absolut viktigaste! Om man inte är frisk, kan man varken sig studera eller jobba. Eftersom du har depression (du skiver så i alla fall - men jag vet inte om du har Läkarintyg och diagnos "på pappret" eller om du känner dig deppig men inte har gått till någon läkare eller psykolog). Oavsett om du har diagnos "på pappret" eller inte - så är det oerhört viktigt att du blir bättre: piggare, gladare och friskare.

    Vad formella reglerna säger om att få byta utbildningar är också viktigt, men ännu viktigare är att du hittar utbildning som är rätt för just dig just nu. Reglerena kan man få dispens ifrån (undantag) och rektor på en skola har ganska stora befogenheter i att bevilja undantag.

    Jag råder dig prata med kurator, med skolsköterska och med SYV samt med dina lärare och framförallt kanske med din klasslärare/mentor och kanske även med rektor på din nuvarande skola. Om du har kontakt med lärare eller psykolog, be dem också om råd angående din utbildning. Om du inte har kontakt med sjukvården, så borde du kanske söka den kontakten. Du kanske behöver vara sjukskriven på hel- eller på deltid.

    Som sagt, hälsan är det viktigaste och utbildning måste komma i andra hand. Det tycker i alla fall jag.

    Du är inte myndig än (17 år) och det är också mycket viktigt vad dina vårdnadshavare tycker.

    Angående vilket program som passar dig (just nu när du inte mår bra) - så kan inte jag uttala mig om. Jag vill dock ge tips om Individuellt alternativ som i första hand är för obehöriga till gymnasiets nationella program men också för dem som av olika anledningar inte kan läsa på nationella program. Speciellt om du skulle bli sjuksktiven på deltid - då är kanske IM, Individuellt alternativ den bästa (tillfälliga) lösningen. Man kan läsa vanliga gymnasiala kurser på Individuellt alternativ eller gå på praktik eller kombinera studier med praktik. Man kan läsa något ämne i en "vanlig klass", några andra ämnen - i små grupper + något ämne individuellt med lärare + gå på praktik på deltid samtidigt (detta om man läser på heltid). Oavsett om man läser på deltid eller på heltid, upprättas det Individuellt Studieplan som också justeras ofta, vid behov.

    Läs info om IM, iNdividuellt alternativ här >>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna hårt för dig!

    ANNA