Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    tyvärr så kan vi på Fråga SYV inte svara på din fråga. Norge är inte ens med i EU. Vad de har för regIer på att ta in elever in i åk3 på gymnasiet, vet inte vi. Det måste du fråga i Norge. Eftersom du i så fall inte kommer att ta ut examen från en svensk gymnasieskola, är det norsk gymnasieskola som du får fråga om du kommer att uppnå kraven och kunna få ut gymnasieexamen.

    Det finns någonting som heter "nordiskt samarbete" och därför försöker man underlätta allt man kan när man flyttar melLan olika nordiska Iänder, men det är inte så pass utveckIat att det är bara att "ta och fIytta" - det är t o m svårt att få information, tyvärr.

    Det finns oIika Iösningar. Om du måste bo i Norge, kanske kan du Iäsa sista året på gymnasiet på distans - sök tiII Korrespondensgymnasiet >> som erbjuder distansundervisning.

    Om du måste bo i Norge pga minst en av dina föräldrar får jobb och familjen pga det måste flytta till Norge, har du i så fall rätt att läsa på distans på Hermods distansundervisning.

    Du kan också bedriva självstudier och göra prövningar i kurser sen ... men det dröjer i så fall innan du kan få ut ditt examensbevis för att det blir i så fall troligtvis på hösten det kalenderår du fyller 20 år - eftersom du kommer få ditt examensbevis från komvux.

    Om du kan avsluta dina gymnasiala studier i Sverige och flytta till Norje efter studenten, skulle jag råda dig göra det. För att det är enkIare... :) Ett annat alternativ är att du meddelar din gymnasieskola i Sverige att du ska i ett år läsa i ett annat land, då måste din svenska gymnasieskola "hålla platsen" för dig - då har du möjlighet att komma tillbaka och året därpå läsa åk3 i din "gamla" svenska gymnasieskola och ta studenten året därpå.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV