Erica
    Jag går just nu 1:an på gymnasiet och har bara gått i skolan i 1 månad. Går stylist och känner att jag har valt hel fel linje. Att jag häller sitter i en skolbänk och skriver. Men mitt problem är då att jag inte har godkänt i matte. Och vill gärna gå sambetende. Har läst på mycke om att gå programinriktat individuellt val och har även varit och pratat med syv på min nya skola men tyckte inte hon gav någon hjälp alls. Min fråga är då om jag nu bestämmer mig för att gå programinriktat idividuellt val visst är de så att jag kan gå linjen Sambetende med ett F i matte som betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erica,

    PRO, programinriktat individ.val gäller endast de YRKESPROGRAMMEN, inte de Högskoleförberedande program.

    Samhällsvetenskapsprogrammet är ett Högskoleförberedande, och då gäller inte PRO.

    Det är på de yrkesprogrammen /om man har tur/ som man kan komma in på PRO, ... det är inte alla skolor som tar in på PRO. Ofta tar de in på PRO endast om antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser.

    Jag tycker du hade tur som kom in utan godkänt betyg i matten!

    På samhällsvet.programmet läser man medelsvårt spår i matten. På yrkesprogrammen läser man lättare a-språr i matten. Det är inte lämpligt att utan godkänt betyg i matte komma in på ett högskoleförberedande program, få då har man inte någon möjlighet att få ut examensbevis; men det är en "icke-fråga" om det är lämpligt eller inte för att man får inte det; man kan inte bli antagen.

    Du kan läsa mer om PRO på www.gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-individuellt-val där det framgår tydligt att det är endast Yrkesprogram som det gäller.

    Och i fall du vill komma NÄSTA ÅR in på Samhällsvet.pr eller på ett annat högskoleförberedande program, kan du nu försöka byta till Preparand och läsa endast matte under resten av läsåret - för att försöka komma in på Sam-bet till hösten 2018.

    Hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare