Lilly
    Hej jag ska söka Sjuksköterskeprogrammet för VT 2017 och jag har 16 poäng som BI eller BII jag förstår inte riktigt vad de betyder BI BII ? jag har matte 5, samhällskunskap 1, engleska B, Svenska B, undersjuksöterka utbildning och nu håller jag med Natur kunskap kurs för Naturkunskap 1a1 jag fick B, Naturkunskap 1a2 jag fick C, och nu jag ska ta prov för Naturkunskap 2 jag hoppas jag ska få bra betyg. De tre natur kurser har de inte räknat i mina poäng men jag är redan behörig men jag vill gärna studera i Stockholm.... snälla hjälp mig om jag har möjlghet att plugga har i Stockholm? jag är en mamma för två barn och jag har mitt liv har i Stockholm.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lilly!

    Om du redan är behörig och sedan läser flera kurser, som också kan räknas in i ditt meritvärde, då prövas du i så fall både i IB ("direktgruppen" = icke-kompletteringsgruppen) och i BII urvalsgruppen. Och det är bra, för du har med det en extra chans att komma in.

    Skriver du Högskoleprovet imorgon (lördag den 29 oktober 2016)? Du vet väl att högskoleprovet ger ännu en chans att komma in. För att med ett giltigt resultat av högskoleprovet prövas man i ännu en urvalsgrupp - HP-gruppen.

    Vi hoppas givetvis att du kommer in, men skulle det vara så att du inte gör det - sök till nästa antagning. Gör om högskolepovet till våren. Resultat av HP brukar man höja när man gör HP flera gånger.

    Sedan vill jag tipsa om flera alternativ. Har du varit in på www.yhguiden.se? Det finns flera olika yrkeshögskoleutbildningar som finns i Stockholm eller på distans. Jag råder dig också att titta in på www.yhguiden.se även i början/mitten på februari 2017, därför att nya yrkeshögskoleutbildningar (YH) kommer förmodligen att dyka upp då.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

    Det finns några YH Specialistundersköterska som är på distans och YH utbildningar i Stockholm inom "hälsa & sjukvård" som vi redan nu vet är sökbara eller kommer att snart bli sökbara ser du här>>

    Du får också gärna titta på olika yrken - t.ex se information om Steriltekniker>> och Optikerassistent>>