Anton

    Hej, jag tog studenten för två veckor sedan och gick ut med mycket goda betyg. På min skola hade jag dock inte möjligheten att läsa några extra meritpoäng, förutom moderna språk 3. Detta medför att till de utbildningar jag vill söka till, blir mitt meritvärde 20,29, då jag endast får 0,5 i extra meritpoäng. Jag har kollat på att läsa till både engelska 7 samt matte 5 på komvux under hösten för att höja mitt meritvärde. Hur kommer detta påverka mitt totala meritvärde, då jag redan läst 2500 poäng? Om jag skulle läsa till dessa kurser på komvux, hur påverkar mitt eventuella betyg i dessa kurser mitt totala meritvärde? Räcker det att få godkänt för att få de extra meritpoängen eller räknas betygen i dessa kurser in med mina tidigare betyg från gymnasiet? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    för dig med examensbevis gäller följande: om du får meritpoäng, räknas även betygen i de kurserna för vilka du får meritp. in i ditt jämförelsetal.
    19.79 är ditt jämförelsetal idag - om jag förstår dig rätt (tänker på info i din fråga).
    Alltså, om du får lägre än A i eng7 och matte 5 - kommer ditt jämförelsetal att sänkas. T.ex om du får E i eng 7, kommer ditt jämförelsetal att sänkas med nästan - 0.4 men pga du får + 1.0 i meritpoängshöjning blir höjning av ditt meritvärde på ca + 0.6 men skulle du fått A i eng 7 kommer i så fall ditt meritvärde höjas med lite mer än 1.0.
    Det spelar alltså roll hur höga betyg du får i kurser som ger dig meritpoäng.
    Tidigare (för avgångselever år 2013 och ännu tidigare) gällde andra regler. Och personer som har ett Slutbetyg (som fanns förut, och nu är det Examensbevis) - går också (även fortsättningsvis) enligt andra regler. Detta skriver jag för att om du på någon sida ser att betygen i kurser som ger meritpoäng inte spelar roll, bara det det ett godkänt betyg, så gäller inte detta i ditt fall (för att du går enligt de nya reglerna, införda med Gymnasiereformen 2011).
    Du får gärna läsa vad som står på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    vänligen
    ANNA

    • : Tack för svaret! Om jag nu skulle läsa dessa extra meritpoäng på komvux, vilken urvalsgrupp hamnar jag då i?
    • Anna : Både i BI och i BII: i BI kommer du prövas med det lägre meritvärde ( som du hade innan komplettering) och i BII - med det högre meritvärde, som du får genom att läsa nya kurser.