Sarah
    Hej!
    Jag vill jobba som ekonomiassistent, dock hittar jag hur många utbildningar som helst. Både sådana som man betalar själv, men också genom hermods eller komvux där det finns CSN stöd.
    Vilken är bredast och vad kommer man längst på?
    Vad är skillnaden mellan "certifierad" och "diplomerad" ekonomiassistent? Vilken av dem är i så fall bäst att gå?

    Mvh
    Sara

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du är intresserad av yrket Ekonomiassistent>>.
    Det är ett yrke där det ej finns strikta krav på diplom, certifikat eller legitimation. Därför är det upp till varje arbetsgivare att själv bestämma vilken kompetens som krävs.

    Det går därför, tyvärr, inte att säga vilken utbildning som är bättre än annan - om man tänker på framtida jobbmöjligheter; med ett undantag - Yrkeshögskoleutbildningar. Yh-utbildningar ger bäst utdelning av alla skolformer vad det gäller att ge jobb. Detta pga att Yrkeshögskoleutbildningar får "grönt ljus" dvs får lov att starta endast om läge på arbetsmarknaden är sådan att det blir lätt att få jobb. Därför kan jag endast rekommendera yrkeshögskoleutbildningar. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    Jag säger inte att andra utbildningar inte leder till jobb. Det jag säger att chansen, statistiskt sett, är bäst att få jobb efter en Yrkeshögskoleutbildning.

    bästa hälsningar

    ANNA

    YH inom område Ekonomi-administration med start hösten 2017 kan du se på www.yhguiden.se/resultat?Education.text och ännu en sak som är bra end yrkeshögskola: man får söka hur många olika yh som helst. Därför att man söker till varje yh separat och oberoende av andra ansökningar. Man kan samtidigt även söka till högskola, till folkhögskola och till privata skolor + till många olika yh samtidigt. Får man flera erbjudanden om en studieplats, kan man välja sen. :)