Helga
    Jag skulle vilja läsa en grundkurs i franska på distans som inte kostar massa pengar och såg att det går att läsa på komvux. Mitt syfte är inte att byta ut några betyg utan skulle bara vilja lära mig ett nytt språk. Hur skulle det bli för mig i urvalsgrupperna då? Kan jag vara kvar i BI om jag väljer att inte räkna med en franskakurs från komvux? Eller skulle jag enbart hamna i BII, eller kanske i både BI och BII?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    En ”grundkurs” tolkar jag som nybörjarkurs dvs moderna språk 1. Inom moderna språk ger kurserna meritpoäng från nivå tre, mod.språk 3 ger + o.5 meritpoäng.

    Moderna språk 1 kurs ger inga meritpoäng och krävs inte heller för behörighet för ngn högskoleutb därför blir det som om du inte läste franska 1 på komvux - det betyget kan inte räknas in. Det påverkar inte ditt meritvärde.

    Om du, däremot, senare får godkänt betyg i franska 3, kan det höja ditt meritvärde pga den kursen ger meritpoäng och franska 4 ger ännu mer i merit. Sammanlagt kan man få 1.5 meritpoäng för moderna språk. Och i så fall prövas man med det lägre meritvärde man hade innan komplettering i BI urvalet och samtidigt i BII, kompletteringsgruppen - med det högre meritvärde.

    Men skulle du söka till en utb., där franska 3 krävs för behörighet t.ex om du vill utbilda dig till lärare i franska, kommer du endast prövas till just den utbildningen i BII, kompletteringsgruppen - detta pga du i så fall inte är behörig utan komplettering.

    • : Och om jag redan har full merit i språk i form av spanska med högsta betyg?
    • Anna : Då räknas inte franskabetyg in, förutom om du söker utb.till lärare i franska där franska3 krävs.
    • : får du högt betyg i franska 3 och/eller 4, alltså i kurser som ger meritpoäng (högre betyg än snitt på dina övriga betyg, jämförelsetal) - då kommer Antagning.se räkna in betyget i franska 3 och/eller franska 4 in i ditt jämförelsetal - detta för att det kommer att höja ditt totala meritvärde.
    • : Menar du att de då ersätter andra valbara kurser, som matte 5, ifall betyget blir bättre i franska? Då hamnar jag i BII väl? Så då borde jag se till att få dåligt betyg för att vara få lära mig utan att behöva påverka mitt meritvärde?
    • Anna : Inga kurser "ersätts" men Julia (kommentar ovan) har rätt. Då räknas Även de nya betygen in, och gamla betygen också - det är Fler betyg som räknas in, och meritvärde blir högre (kanske lite-lite men ändå Högre).
    • Anna : De nya betygen i kurser som inte måste räknas in, räknas in Endast om de Höjer meritvärde. Man kan inte med kurser utanför examensbevis (som inte måste läsas och räknas in) sänka sitt meritvärde; endast höja. Det finns aldrig någon anledning att medvetet försöka få lägre betyg än man kan få. :)
    Läs alla kommentarer