Simon

    Jag är en utbildad nätverkstekniker från gymnasiet och jag saknar certifikat som jag behöver för vinna tillräckligt mycket förtroende hos en arbetsgivare för ha en god chans att bli anställd. Jag vill gärna studera vidare, men jag vill gärna jobba också. Jag provade tidigare att plugga via Yrkeshögskolan på 100% på särskild studieort, men det gick inget vidare för mig, dels för att jag ville jobba under studietiden, och dels för 2 av 5 vardagar (ibland 3) gick till lärarledda lektioner, medan resten gick till att "labba" hemma eller på skolan. Jag tyckte det var ganska jobbigt med den inkonsekvensen. Jag vill verkligen jobba och plugga samtidigt. Så jag tänkte att jag skulle kolla lite grann på IT utbildningar som jag kan läsa på distans antingen i halvfart eller i alla fall mindre än 100%. Jag känner ju till att man kan ta betalkurser som Cisco's ICND2, vilket ger cert. i CCNA Routing and Switching t.ex., men jag kollar gärna på vad jag kan läsa efter gymnasiet. Om det verkligen inte går att hitta något intressant under 100% studietakt, så får jag väl titta på det som går på heltid och fråga mig själv om det är intressant.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    fråga gärna dina "gamla" gymnasielärare i Data-ämnen, om de känner till ngn utbildning som skulle passa dig.
    Annars, så pågår nu ansökningsperiod till högskoleutbildningar med start Vårterminen 2020; alla sökbara högskoleutbildningar borde hittas på www.antagning.se

    ang.Distans
    Tänk på att distans kan också vara med Obligatoriska träffar. Då måste man kunna åka på de träffarna; så om du absolut inte vill åka till skolan, då är det "distans utan träffar" som du bör spana efter men utbud av sådana utbildningar är ofta mycket begränsat.

    Var finns utbildningar i Sverige?
    Yrkeshögskola känner du till, där har du läst ett tag...
    Högskolornas & universiteternas gemensam hemsida heter Studera.nu och de sökbara utbildningar hittas på www.antagning.se
    Folkhögskolornas utbildningar - www.folkhogskola.nu
    Komvux - är det uppdelat på "hemkommuner": du bör fråga på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Privata utbildningar - finns så klart, både i Sverige och Utomlands; här är det svårt att ta och Rekommendera ngt för att det kostar ofta mycket pengar och du kanske inte blir nöjd sen, och vi här på Fråga SYV är inte experter just inom den specifika branschen, utan "allmänna vägledare" som endast har "övergripande kunskap" om många yrken och hur utbildningssystemet ser ut.

    Tips!
    Prata med kollegorna och med din arbetsgivare, de kanske kan rekommendera någon passande utbildning som de själva har gått eller känner till på annat sätt. Arbetsgivaren kan också köpa utbildning till dig och t o m låta dig på den på arbetstid (i alla fall Delvis på arbettid) - inom kompetensutveckling.
    Hitta också personer som idag jobbar med det som du vill jobba med i framtiden och fråga vad de har för utbildning.
    Hälsningar och Lycka till!
    Hittar du någon passande utbildning på egen hand - kan du berätta för oss. Vi vill alltid lära oss mer och höja vår kompetens!  Tack på förhand!
    Mikael