Hej Emilia,

    jag rekommenderar i första hand >> NB, inriktning djur. Kika på >> gymnasium/praktiska-falun t.ex. och på olika yrken på www.framtid.se ex. https://www.framtid.se/yrke/kattbeteendevetare

    och https://www.framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    inriktning Djur på Naturbruksprogrammet finns idag på ca 80 gymnasieskolor och du kan se alla de presentationerna här >>. Många Naturbruksgymnasier har internat eller elevboende.

    Men kanske också Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi kan vara bra att gå på gymnasiet. Detta om du vill starta eget företag. Om du tänkte att driva "katthem" ska bli ditt "avlönat arbete" och inte hobby/fritidssysselsättning. För att kunna driva egetföretag, behöver man kunskaper i ekonomi och marknadsföring och då passar EK, inriktning ekonomi väldigt bra. Ofta kan man få prova-på driva företag på gymnasiet (ofta under åk2) när man går EK, inriktning ekonomi >>>.

    • : Emilia Jag går ekonomiprogrammet och sedan folkhögskola (inriktning djur) och till sist Högskola (utbildning djurvårdare) .. Låter det som att de kommer funka ? Till egenföretagare - Katt/Djurhem ?
    • : (Råkade kopiera in ''Emilia'') Inte meningen.
    • Julia : Om du kan tänka dig bli egenföretagare, då är utbildning från ekonomiprogrammet jättebra att ha! Utbildar du dig till Djurvårdare, har du ett yrke att "falla tillbaka" på - i fall det kan bli svårt att få ekonomisk bäring i djurhem-verksamheten. Att du älskar djur är jättebra. Frågan är dock "varifrån ska pengarna komma för att du ska kunna driva ditt djurhem? vem ska betala?" - det är som brukar vara den svåraste frågan att hitta svar på, när man startar eget. Vad ska du sälja? Eller hittar du tillräckligt många sponsorer? Men det får bli en senare fråga. Jag hoppas du lyckas och önskar dig LYCKA TILL! Bästa hälsningar J.