Desirée
    Hej!

    Är en sprallig utåtriktad tjej som brinner för att ge god service! Jag är kreativ och utbildad frisör... jag har vart i USA och pluggat engelska i 6 mån. Vad för utbildningar skulle kunna passa mig? Drömmer om Schweiz! Vad har Sverige för samarbete med schweiz ? Vad för stipendier kan jag söka?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Desirée,

    så bra att du är en kreativ & utåtriktad person som brinner för att ge god service!

    Jag kan tyvärr inte svara dig att "den och den utbildning" passar dig men jag kan hänvisa dig vidare - där du förhoppningsvis får information som blir till hjälp för dig.

    För det första, så kan du kontakta en eller flera de så kallade EURES-rådgivare, expeter på just det landet som du är intresserad av. Jag hittade 11 experter på Schweiz>> men ingen av dem kan svara på svenska. Alla de kan svara på engelska och några även på tyska och/eller franska.

    För det andra, kan det vara en bra idé att kontakta Ambassader och konsulat - som ofta kan ge information om aktuella stipendier (vad som finns att söka).

    För det tredje, så kanske du kan utbilda dig i Sverige men söka sedan arbete i Schweiz. Det är bra att du kan engelska, men du kan också ha stora fördelar i att kunna tyska och/eller franska.

    Vad skulle du kunna utbilda dig till? Det finns många olika möjligheter, kika t.ex på yrken inom Hotell, restaurang och turism>>

    Du skriver att du är utbildad frisör. Kan du (vill du) söka jobb som frisör i Schweiz? Det kan kanske arbetsförmedlingen hjälpa dig med.

    Du kan på Arbetsförmedlingen fråga om vad AF kan hjälpa dig med och t.ex fråga efter möjlighet att göra en "arbetsresa" då du kan få hjälp med biljett och övriga omkostnader (i alla fall delvis) för att kunna åka till Schweiz och söka jobb där.

    Om du vill läsa mer och inte söka jobb direkt, så kanske yrkeshögskola är ett bra alternativ. YH med restplatser ser du här>>

    YH med framtida starter inom Hotell, restaurang och turims, ser du här>>

    Om du vill studera utomlands, kika på den här sidan>>

    Hoppas någonting i mitt svar hjälper dig att komma vidare! Lycka till!

    L.:)

    Liselotte