Alexander
    Hej! Jag går tredje året på musik/estet och har en fråga. Jag har läst in fyra utökade kurser men vill ta bort en som inte är utökad, vilket är "Digitalt Skapande". Jag kommer få mer än de 2500 poäng som behövs för att gå ut gymnasiet, även om jag tar bort digitalt skapande. Går det att ta bort den kursen?

    Mvh Alexander

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,

    kursen Digitalt skapande är inriktningskurs på inriktningen Estetik&Media, inte på inriktningen Musik /och om du läser inriktning Musik - då är den kursen "frivillig" för dig, inte obligatorisk/.
    Detta kan du se i Programplanen för ES>>. Det är ju bra... men sedan måste man se om de en kurs som du vill ha i stället får eller inte får läsas som programfördjupande.
    Men om du hade Digitalt skapande som en kurs inom Individuellt val, då får vilken som helst annan (lika stor) kurs ersätta digitalt skapande-kursen (teoretiskt sett).
    Sedan går vi över till "det praktiska": Skolverkets experter säger att det "inte är meningen att i efterhand ändra i elevernas studieplaner endast med syfte på att öka elevernas meritvärde". Men vi på Fråga syv känner till att det på skolorna förekommer att sådana ändringar görs. Ändringen görs av SYV-en; men SYV-en kan vägra och hänvisa till Skolverkets rekommendationer om att inte i efterhand, när kurser redan är betygsatta eller i alla fall påbörjade, ändra i elevens Individuella studieplan.
    Det är rektor som på varje skola är ytterst ansvarig. Dock har jag svårt att tro att rektor kommer att beordra en syv att gå emot skolverkets rekommendationer.Det som känns tråkigt/orättvist är att det på vissa gymnasieskolor görs sådana ändringar i efterhand och på många andra - inte. På så sätt kan elever med exakt samma betyg i samma kurser som söker samma högskoleutbildning få Olika meritvärde och det tråkigt för dem som får lägre meritvärde. :(

    Vad vi på fråga syv kan göra åt den saken, förutom att vi påtalar att vi tycker att det borde gälla alla regler för samtliga elever - vet jag inte...
    Råd till dig är att du pratar med syv på din skola och föreslår att en ändring i din studieplan görs. Om du vill, kan du vissa detta svar till din syv.
    Lycka till!
    ANNA