T

    Hej! Jag har varit på gymnasiemässan och kollat runt lite och har inte hittat någon skola förutom Hvitfeldska som jag faktiskt tycker om. Jag vill verkligen komma in på mattespets och det är målet, har redan börjat plugga extra/repetera på grundskolans matte men det känns fortfarande obehagligt att inte veta hur många personer det är jag konkurrerar med innan provet. För att jag har A i matte och vad händer då om det inte går så bra för mig på provet? Kommer jag inte kunna komma in då? Trots att jag har över 310 p. De tar in bara 30 personer och jag vill verkligen inte stå i kö så jag vet inte vad jag ska göra för att slippa det? Kommer förmodligen vara dålig eller en normal elev som söker och så kommer jag nog få stå i kö och det är bara jobbigt för jag verkligen vill inte det. Jag vill ingenting annat än att komma in på mattespets just nu och det blir bara förstört om det inte skulle hända. Har även tänk mig välja en annan skola som har matte och fysikspets i Lund, trots att jag bor i gbg. Hur många är det egentligen som söker till mattespets varje år? Liksom det står redan 9 personer i kö, varför har de hamnat där, hur kan jag göra för att undvika att hamna i kö.

    • Julia :

      Se gärna en film om spetsutbildningar: spetsutbildningar.se/film

    • Milla : Enligt de uppgifter vi fick så var det ca 90 elever som skrev antagningsprovet i Matte-spets till Hvitfeldtska till start årskurs 1 hösten 2019 och det finns 30 utbildningsplatser; alltså var tredje sökande kom in.
    • : Är det verkligen sååå liten chans man har för att komma in???
    • Milla : Beror på hur stor matematisk begåvning man har. Och att en av tre sökande kommer in är väldigt Stor chans; jämför: till yrkeshögskoleutbildningen Tandsköterska kan det vara 20 behöriga sökande på en studieplats.
    • : Hej där! Jag går på Hvitfeldtska och gjorde mattespetsantagningsprovet, men bestämde mig senare för att bara gå "vanlig" natur. Vad jag vet så ligger det till såhär, har du A i matte så kommer du antagligen klara provet ganska bra och har du dessutom 310p så kommer du typ definitivt in. Jag känner några mattespetsare som inte hade särskilt bra slutbetyg i 9an men ändå kom in pga. superbra på matte, och utifrån mig själv vet jag att det går att komma in även ifall man inte får jättebra resultat på provet. Jag fick ungefär halva poängen och var under medelvärdet på provet, men jag hade ändå kommit in eftersom jag hade 325p. De lägger liksom ihop dina betygspoäng med provspoängen i antagningsprocessen. Frågan är bara om du verkligen tycker om matte så mycket att det är värt att gå mattespets.. Tänk på att det är ganska snabb takt med matten redan på vanliga naturlinjen, och att du även läser fördjupningskurser i matematik. Kan dock även säga att det går att "hoppa av" mattespets och ändå stanna på Hvitfeldtska. Tänk också på att det inte är säkert att alla som gör provet söker mattespets i första hand, jag sökte mattespets som andrahand men gjorde ändå provet.. Förövrigt rekommenderar jag Hvitfeldtska starkt, har du några mer frågor så kan du jättegärna fråga mig!
    • Anna : Tack så mycket Sofia för din kommentar!
    • :

      Hej Sofia! tack för ditt svar. Varför valde du att gå på "vanlig" natur när du kom in på matte spets? Var det för svårt eller var de för snabba med att gå igenom kurser osv för att¨sen kunna börja med avancerade grejer? Fick du veta att du kommit in när du fick ett preliminärt besked? Jag menar om du det stod att du hade kommit in på det preliminära beskedet och ändrades inte det och du verkligen kom in när du fick det sista beskedet.

    • : Nej, alltså jag menar att jag aldrig hade det som förstahandsval utan hade det som säkerhet i fall jag inte skulle komma in på vanlig natur på Hvit. Jag har kollat poängen i efterhand om jag skulle kommit in eller inte och då hade jag över antagningspoängen & eftersom jag också blev godkänd på provet så hade jag kommit in. Men jag blev alltså aldrig antagen officiellt eftersom jag hade det som andrahandsval och kom in på mitt första! Vad jag menar med att det var snabba kurser är att man redan i vanlig natur läser ma1 och 2c på ett halvår var för att hinna med båda i ettan, man läser de alltså dubbelt så snabbt som en vanlig kurs. På mattespets läser man också matematikfördjupning och både ma3 och 4 i tvåan, dubbelt så snabba kurser igen alltså för att hinna med Ma5 och ännu mer fördjupning i trean. Jag tyckte att det var för mycket så det var därför jag inte valde det som förstahandsval.
    • : Är Hvitfeldska en bra skola generellt sätt? Har hört att det är många vikarier och inställda lektioner. Men för att maximera chansen att få komma in på ett matematikprogram tänker jag söka till en annan skola i Lund som har mattespets också.
    • Anna : Hvitfeldska ligger i Göteborg; du tänker även söka till utbildning i Lund. Du får givetvis söka till alla gymnasieskolor i hela Sverige, men för att få lov att flytta måste dina vårdnadshavare ge sitt samtycke och med det tar de på sig också ansvar för att ordna boende och även bekosta möjlighet för dig att bo på skolorten, glöm inte det. Ang. vikarier och inställda lektioner: lärare är okså människor, precis som du och jag, och kan också bli sjuka. Om en lärare är sjuk, vad ska man göra då? Inga lektioner alls? Nej, då tillkallas det vikarier, om det finns mölighet att få tag på ngn vikarie; men i värsta fall blir lektioner inställda. Man kan väl inte förbjuda lärare att bli sjuka, eller? :)
    • : Kom du in på mattespets? Årets antagningsprov blev ju aldrig av och jag kom in. Jag har nu på sistone känt att det kanske var fel och funderat på om jag kommer hamna efter. Speciellt med tanke på att provet inte blev av och mina färdigheter aldrig blev testade och jämförda med andras!
    • : Ja, jag har kommit in. Är vi klasskamerater nu eller? Hahaha vad heter du?
    • :

      Jo jag antar det!! @ariele_h._ på insta

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Bahar,
    att du gillar matte och har A i matte, är jättebra! Men frågan är då om det är "anledning nog" att gå just matte-spets.... . Enligt statistiska uppgifter är det cirka 2% av eleverna som slutar Grundskola som har A-betyg i alla ämnen, inklusive matte. Det är alltså inte unikt eller väldigt speciellt att ha A-betyg i matematik på grundskolan. Det är jättebra att du har det, men frågan är om du har en matematisk Sär-begåvning (för att det är ju då som man rekommenderas att läsa just "spets"; där man i snabb takt läser igenom alla matte-kurser på gymnasienivå och sedan börjar läsa högskolekurser i matematik redan under sin gymnasietid; och detta samtidigt som man läser alla andra gymnasiekurser, som vanligt).
    "Spets" handlar om att man har en jätte-begåvning, utomordentlig "talang" inom ngt. ämne, ngt. alldeles utöver det vanliga; och att "plugga sig till" en sådan medfödd talang, kan man inte göra: antingen så har man det eller inte. De allra flesta har inte sådana talanger, men de kan ändå ha alla A-betyg i alla ämnen och kurser de läser, vilket i så fall är jättebra.
    Elever som antas till Matte-spets brukar ofta redan i årskurs 7 vara klara med hela grundskolematten (med A-betyget, så klart) och ha påbörjat läsa gymnasiematte; det är inte helt ovanligt med elever i årskurs 8 på grundskolan som redan har A-betyget i matematik 1c, som är första gymnasiekurs i det avancerade matte-spåret och ha påbörjat läsa matte 2c, som är andra kurs på gymnasiet i det avancerade matte-spåret. Hur kommer det sig? Jo, ofta är det mattelärare som märker att en elev har stor matte-begåvning och har väldigt lätt för matten, alldeles utöver det vanliga, och ger därför den eleven extra-uppgifter för att hen har annars alldeles för tråkigt på matte-lektionerna...

    Sådana sär-begåvade elever är inte många, det är sällsynt, och det är några väldigt få gymnasieskolor i Sverige som erbjuder matte spets:
    Danderyds gymnasium
    Ehrensvardska gymnasiet i Karlskrona
    Polhemskolan i Lund
    Hvitfeldtsska i Gbg
    Luleå gymnasieskola

    Hjälp med förberedelsen inför matteprovet kan du få bl.a i en Räknestuga som drivs av mattecentrum; det är gratis. I och nära Gbg (ex. i Mölndal) finns Räknestugorna på cirka 15 ställen; se info på Mattecentrum.se/raknestugor/goteborg

    Om du tycker om Hvitfeldtska gymnasiet, så är det bra om du söker flera olika utbildningar på den skolan; prioritera givetvis i första hand den utbildning som du helst vill gå, och sedan i "fallande ordning" - din "näst bästa" utbildning som alternativ nr.2 och den du minst tycker om, men ändå kan tänka dig att gå, sätter du som ditt sista alternativ.

    Ang. läsa i en annan stad, t.ex i Lund (i Skåne) när du idag bor i Göteborg
    Det är upp till dina vårdnadshavare att godkänna (eller inte) att du ska få bo i en annan stad. Om de godkänner, tar de också på sig ansvar för att hitta boende för dig och betala vad det kostar. Viss hjälp som täcker en Del av kostnader, kan man, förhoppningsvis, få, men inte så att det blir helt gratis.

    Mina råd:
    Se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se
    Prata med din mattelärare; du kan rakt ut fråga om hen tycker du passar läsa matte-spets; sedan behöver inte din lärare 100% ha rätt... och du får givetvis söka matte-spets även om din matte-lärare skulle t.ex svara att hen tycker du passar bättre att läsa en "vanlig" utbildning på gymnasiet. På NA/naturvetenskap och på TE/teknikvetenskap läser man rätt mycket matte (även om det inte är "spets"). På de två utbildningar läser man upp till matte 4 som obligatoriska kurser + kan läsa även matte 5 och matte specialisering (dessutom kan matte specialisering läsas flera ggr, som flera olika kurser, med Olika innehåll).