Emma
    Hej! Jag undrar om ni kan svara på vilka yrkesprogram som kräver att man efter gymnasiet har en lärlingsperiod? För efter dessa är man ju egentligen inte helt klar efter de tre åren på gymnasiet så jag behöver få koll på detta :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    jag har nu pratat med en sakkunnig på Skolverket som säger att hen ej känner till att någon sådan sammanställning skulle finnas... hen säger vidare att det är olika Branschorganisationer som bestämmer i den frågan och att bestämmelserna kan ändras "när som...", därför kan man inte vara säker på att samma regler gäller i framtiden.

    Vi på Fråga SYV kan försöka göra en sådan sammanställning; dock kommer det att ta tid.
    Om vi hittar en sådan sammanställning eller när vi lyckas göra egen - återkommer vi.
    Om du på egen hand hittar info som svarar på din fråga, är vi mycket tacksamma om du återkommer med info till oss!
    Vänligen
    L.
    P.S: det jag kan "på raka arm" svara är att Inga inriktningar på RL, restaurang- och livsmedelsprogrammet>> kräver att man jobbar som lärling då man går ut med yrkesexamen. Och jag kan tänka mig att detsamma gäller även för NB>>, VO>>, BF>>, HA >> och HT >>. Däremot krävs det att man jobbar som lärling efter flera inriktningar på BA >> och på inr. Elteknik på EE.

    Liselotte
    • Emma : Tack ska du ha! :)
    • Liselotte : Ang. Byggprogrammet: en SYV som jobbar med elever på BA säger så här - "På Bygg har du ett antal timmar som du efter examen (eller på lov/ledigheter) ska göra på en arbetsplats innan du blir fullt behörig. Under denna tid har du lön, ju fler timmar du gjort ju högre lön kan du få. Du har en bok där timmarna dokumenteras." Enligt henne, kan eleverna jobba in de timmarna (eller i alla fall en del av dem) under lov på gymnasiet.