kristian
    Hej!
    Jag undrar ifall det är lätt att få jobb direkt efter gymnasiet?
    Var ska man gå för att skaffa sig ett jobb enkelt och är det bra att jobba direkt efter gymnasiet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Kristian.

    Var god se info på >> gymnasiekompetensyrken - exempel på vilka jobb man kan få direkt efter gymnasiet.
    Det är lättare att få jobb direkt efter gymnasiet om man läser på ett yrkesprogram.

    Du frågar också om det är bra att jobba direkt efter gymnasiet. Jag vill svara så här: all arbetslivserfarenhet är bra; dock beror det också lite grand på vad för jobb man vill ha. Om man vill jobba som t.ex läkare - så finns det ingen annan väg än genom läkarprogrammet på högskola/universitet; och det hjälper inte mycket att ha jobbat innan /man får inga fördelar - när man söker till läkarprogrammet pga arbetslivserfarenhet/.

    Vill man jobba som förare av fordon - måste man få körkort;
    vill man jobba som elektrker - måste man få speciell utbildning som ger behörighet att jobba som just Elektriker.

    Vissa jobb kräver speciell utbilnding och man ej kan få jobb inom de yrken utan att skaffa sig den speciella utbildningen, men inom många andra jobb kan man få jobb - direkt efter gymnasiet.

    Och, förmellt sett, behöver man inte ens läsa på gymnasiet; i Sverige får man jobba från det att man är 13 år; och man får skriva in sig på Arbetsförmedlingen - men det är mycket svårt att få jobb när man är under 18 år, inte har körkort, ingen yrkesutbildning ... så vi rekommenderar läsa på gymnasiet. och vet man med sig att man vill börja jobba snarast möjligt - välj på gymnasiet ett av de yrkesprogrammmen.