magnus

    hej jag gör i ekonomiprogrammet och jag ville till en början plugga vidare men nu så vill jag inte det och vill jobba direkt efter gymnasium och jag undrar kan jag få jobb direkt efter gymnasium om man går i en högskoleförberedande program? om ja vad för slags jobb kan man få med hyfsat bra lön (23000 o uppåt) tack i förhand

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej magnus, som du själv vet är tanken att man läser vidare efter ett högskoleförberedande gymnasieprogram, men det är inte förbjudet att söka jobb redan när man fyllde 13 år /i Sverige får man jobba från 13-års åldern/.
    Vilka jobb man kan få bestämmer arbetsgivare, genom att ge dig jobbet eller inte ge dig jobbet. Har man inga yrkeskunskaper och ingen arbetslivserfarenhet, kan man inte vara "kräsen". Man får ta det som man kan få. Att ställa krav på lön mm. kan man tyvärr inte göra - då är risken stor att man blir helt utan jobb.
    Vill man kunna ställa "krav" på lön mm. bör man skaffa sig yrkeskunskaper, arbetslivserfarenhet, goda referenser från tidigare arbetsgivare och helst också Körkort.
    Vet du redan nu att du vill jobba direkt efter gymnasiet, kan det vara bra att tänka på att söka om - på nytt - till åk1 och börjar om gymnasiet från åk1 från hösten 2018 och då på ett Yrkesprogram.
    ___________

    Men som direkt svar på din fråga, har vi samlat exempel på vilka jobb man kan få efter gymnasiet utan att man har lärt sig ngt. speciellt yrke - på "Gymnasiekompetensyrken>>", dvs yrken som ej kräver Eftergymnasial kompetens.

    Som "första jobb" rekommenderar vi att ta "det som du kan få ..." utan att ställa några krav. Med mer arbetslivserfarenhet och goda "vitsord"/referenser kan du senare få "bättre jobb" eller i alla fall det jobbet som passar dig t.ex vad gäller lönen.

    Hälsningar

    Daniel SYV
    p.s: på Gymnasiekompetensyrken >> är det bara ett antal Exempel; det finns säkert många fler yrken som man kan jobba inom utan någon eftergymnasial utbildning.