magnus
    Hej det är så att jag läser ekonomiprogrammet och har planer på att läsa högskola
    Men jag känner att jag inte vill plugga vidare direkt efter gymnasiet utan vill känna på hur det är och jobba
    så min fråga är vad för jobb kan man få efter man har läst klart ekonomiprogrammet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Magnus,
    det är väldigt många olika jobb man har chans att få - efter det att man har läst på Ekonomiprogrammet på gymnasiet - både jobben som har något med Ekonomi att göra, och övriga jobb, som inte har ngt. med ekonomi att göra /i alla fall inte direkt ... med ekonomi att göra./
    Det är omöjligt att nämna alla de möjliga jobben, så jag kommer att ge ett antal exempel:

    ADMINISTRATION

    TelefonkommunikatörProvförrättare, Administratör, Handläggare,

    Inkassohandläggare, Bemanningsplanerare, Personalplanerare,
    Fastighetsmäklarassistent, Platsagent, Trafikplanerare, Trafikvärd,

    BiljettkontroIIant, Fraktassistent inom fIyget, Schemaläggare, Kontorsvärd/kontorsvärdinnaInkassohandläggare/collector

    HANDEL

    Kassapersonal, FörpackningsarbetareMystery shopper, Medarbetare på en biografSäljare, TelefonförsäljareBilförsäljareBåtsäljareFöretagssäljare
    OrderplockarePizzabud, LagerarbetareButiksplockare

    SKOLA

    LäxhjälpareLärarassistent, Juniorlärare, Studiehandledare, Elevassistent,
    Skolvärd/skolvärdinna

    SOCIALT ARBETE

    LedsagarePersonlig assistentGod manStörningsjourspersonal

    KULTUR

    EvenemangspersonalStatistBiblioteksassistentPåklädareInspicient
    Sufflör

    HÄLSA- OCH SJUKVÅRD

    Sjukhustransportör, Hemtjänstpersonal, UndersköterskaServicemedarbetare inom sjukvården

    Inom yrken som t.ex Konstmodell och Röstskådespelare samt säsongsyrken som t.ex jordgubbsplockare/bärplockare och jordgubbsförsäljare är det mycket svårt att försörja sig, oftast är det ett extraarbete vid sidan av annat jobb eller studier.

    ANDRA SERVICEYRKEN

    CykelbudBarnvakt, PizzabagareSpa-medarbetareCykelbudBlomsterbud, Kaffetekniker, Växtskötare, Brevbärare,
    Hotellreceptionist, NattportierPet Groomer, Uthyrare, DiskareServitör/servitris, CafebiträdeButler,
    Campingplatsföreståndare, Croupier

    Det finns också några yrken som kräver att man har specialla egenskaper - mentala eller fysiska eller både och, ofta krävs det medfödd talang men även hårt arbete/träning/övning och det är inte alla som kan försörja sig inom de yrkena, men kika gärna även på dessa yrken:

    Skådespelare, Musiker, FilmyrkenProfessionell idrottsutövare, ProvsmakareLåtskrivare, FörfattareBloggareSkribent,
    Artist, Smyckesdesigner, llustratör, Konstmålare, Konsthantverkare

    ÖVRIGT

    Baxare, PT (personlig tränare), Lekvärd, Parkvärd, Konferensvärd/värdinna, Städare, Lokalvårare,
    Fönsterputsare, Stallarbetare, Vaktmästare, Kyrkvaktmästare,
    Kyrkogårdsföreståndare, Frukostvärd/värdinnaFlygvärd/värdinnaFlygbussvärd, Tågvärd/värdinnaKriminaIvårdareRivningsarbetareGrovarbetareBärplockare
    Handpaketerare, SOS-operatör, Optikerassistent, Apoteksassistent, TolkSkrivtolk,
    Entreprenör/egenföretagare, Privatdetektiv, Privat chaufför, Äventyrare, Croupier, Parkeringsvakt, Egenföretagare