Alicia

    Hej! Jag undrar vad man kan få jobb som efter en kandidatexamen i affärsjuridik. Som jag har fötstått blir man inte färdig affärsjurist förrän efter kandidat och master, 5 års utbildning. Men vad finns det för möjligheter med bara en kandidatexamen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,

    läs gärna info på liu.se/artikel/simon-tidigare-student - där det ges exempel på var man kan jobba med utbildning till affräsjurist. Jag tänker också på möjlighet att jobba som Utredare på Skatteverket.

    Det finns också ett antal jobb där "någon högskoleutbildning" är OK att ha, spelar inte så stor roll just Vilken högskoleutbildning man har. Exempel på sådana jobb är - Studiestödsutredare, Arbetsförmedlare, utredare på FK och Utbildningsadministratör. Även "beslutsfattare på Migrationsverket" kan man få jobb som - med diverse olika tidigare högre utbildningar, ex. med den utbildning som du är intresserad av, kan jag tänka mig ...

    Det tar 3 år att läsa ett kandidatprogram. På den tiden kan mycket ändras - både på arbetsmarknaden och för dig personligen. Du kanske kommer på att du just vill läsa vidare och bredda eller fördjupa din tidigare utbildning eller så kanske du kommer på att du vill starta "eget" och bli entreprenör/egenföretagare.
    Vi skulle gärna ge dig en "färdig lista" på arbetstitlar... om den fanns.
    Du kan fråga om lärosätet där utbildningen ges (det frågar du på lärosätet, alltså) har gjort ngn undersökning i var deras tidigare studerande arbetar idag. Du får gärna återkomma till oss och berätta om det.

    Vänligen
    Julia