Marte
    Vad kan man jobba med efter man har gått färdigt Matematiker programmet i högskolan? Det är väldigt lite info på nätet om olika yrken som kan jobba med, förutom lärare. Hur svårt är det att hitta jobb när man precis kommit ut från programmet?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marte,

    om du läser kandidatprogram i matematik från exempelvis hösten 2018, då blir du klar till sommaren 2021 - om 3,5 år... och hur arbetsmarknaden ser ut då, är det ju ingen som säkert vet. det vi vet idag är att med kandidatprogram i matematik, finns det exempel på att man förut fick jobb som bland annat aktuarie >> och som försäkringsmatematiker, som demograf >> eller som statistiker >>.
    Sedan finns det yrken som ej kräver en specifik högskoleutbildning, utan "högskoleutbildning. punkt." dvs vilken som helst akademisk examen, ex. på sådana "akademiska yrken" är Arbetsförmedlare och utredare på Försäkringskassan och Utbildningsadministratör inom högskola/universitet.

    Kika gärna på yrkespresentation Matematiker >>.

    Det finns även följande vägar att gå:
    - läsa ännu mer inom matematik och satsa på forskarutbildningen för att försöka bli forskare och/eller högskolelärare;
    - starta ngt nytt-intressant som t.ex Mattecentrum/Räknestugorna... ngt projekt, ngt. nytt som idag ännu inte finns och som på ngt. sätt har med matematik att göra.