Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Paulina,

    kika gärna på yrkespresentation Sjuksköterska>>; och sjuksköterskor kan vidareutbilda sig till ex. skolsköterska /jobba på en skola/ eller till barnmorska eller till Speialistsjuksköterska;
    det tar 3 år att läsa till sjuksköterska och du har ännu inte börjat läsa... det är alltså minst 3,5 år "framåt" vi pratar om.... och om det då blir lätt eller svårt att få jobb på en Ungdomsmottagning, går inte att riktigt svara på.
    Det kan t.ex bero på hur flexibel du är ang. bostadsort. Om man kan tänka sig flytta vart som inom hela Sverige, ta korta vikariat, deltidstjänster mm., då är möjligheterna större. Men om man är bunden till en viss ort och inte vill eller kan pendla långt samt ej vill jobba deltid eller ta korta vikariat - då kan det bli svårt att få jobb.
    Jag tycker det är lite "farligt" att på förhand bestämma sig ang. just en viss arbetsplats och "stänga" ner möjligheter att jobba på andra ställen... på sätt kan det bli så att du inte ska få jobb. Och sedan blir din utbildning "gammal" några år efter examen...

    Känner exempelvis en tandhygienist, som var väldigt kräsen och inte vill jobba "var som helst" och önskade sig en viss /ganska hög/ lön; hen var arbetslös i några år och letade efter det där perfekta jobbet, och sedan slutade arbetsgivare bjuda på anställningsintervjuer och när hen frågade varför fick hen svar att utbildningen som är 2-3 år gammal utan efterföljande arbetslivserfarenhet är "för gammal".
    Jag förstår att du vill det du vill, men jag tycker det är viktigt att förstå att det tyvärr inte går att bestämma i detalj just på vilken arbetsplats man sedan ska jobba. Det är bra att vara "öppen" och flexibel; för att annars riskerar man att inte få ngt. jobb. Direkt efter avslutad utbildning bör man helst börja jobba snarast möjligt och då "var som helst". När man jobbar "var som helst" fortsätter man söka andra jobb och byter till ett "bättre jobb" om man får möjlighet till det. Det är vad jag vill ge råd om att göra.
    Vänligen

    L.

    Liselotte