Anna
    Hej syv!
    Jag har några funderingar angående jobb inom geografi. Vad är skillnaden mellan naturgeograf, geolog samt samhällsgeograf? Just nu är jag mycket intresserad av geografi och därför skulle jag vilja få reda på mer om de olika jobben som har med ämnet att göra! Vad arbetar man med? Jobbar man på universitet eller inom något företag? Är det ett jobb där man får möjligheten att resa mycket? Så många frågor.. Ser fram emot ett svar! / Anna

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna!

    Jätteroligt att du gillar Geografi.

    Läs gärna om yrken:

    Geograf>>

    Geotekniker>>

    Geovetaryrken>>

    Samhällsgeograf>>

    Kultur/naturgeograf>>

    Gränserna mellan "geografiska yrken" är inte så skarpa.

    Tills det blir dags för dig att söka studier på eftergymnasial nivå, kan nya yrken tillkomma och utbildningsutbud på högskolor/universitet är inte konstant (nya kurser och program kan dyka upp, som inte finns idag). Det är därför för tidigt att planera i detalj.

    Gillar du geografi, läs så mycket geografi (och även samhällskunskap; kultur- och idéhistoria och naturkunskap) som du kan på gymnasiet. Efter gymnasiet kan du läsa geografi och de "närliggande ämnen" på högskolenivå och se sedan om du vill satsa på att bli forskare eller kanske lärare i geografi på gymnasiet eller på högskola.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte