Oskar
    Hej!
    Jag kommer att ta studenten nu i sommar och då blir jag arbetslös om jag inte pluggar vidare om jag inte lyckats fått ett jobb. Så då är min fråga vilka yrken som man tjänar pengar av i handel? Och tjänar man mer om man pluggar vidare i högskola/yrkeshögskola osv? Jag går då handel med inriktning Business Särskild så jag kan plugga vidare ifall jag hade velat det.
    Tack för svar!
    Mvh oskar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar,
    jag vill råda dig att göra "allt på en gång" - dvs söka många olika utbildningar + samtidigt söka många olika jobb. Detta pga det ej finns garanti på att

    1. få utbildningsplats eller jobb

    och

    2. att du kommer att trivas bra och vill stanna där - på utbildningen eller på jobbet. :)

    Söker man många olika alternativ, kan man sedan välja av det som man blir "erbjuden".
    Du förlorar inget på att SÖKA både till högskola och till yrkeshögskola - och göra det samtidigt som du också aktivt söker jobb.
    Ex. på vad som kan hända - t.ex du får fastanställning direkt /heltid tillsvidare/ och då kan sedan ta tjänstledigt för studier (det har man rätt till som fastanställd) och då kan jobba extra vid sidan av studier och under sommarloven.

    Det är många som läser och jobbar samtidigt - ex. jobbar heltid och läser på deltid vid sidan av jobbet; eller tvärgom - de läser på heltid och jobbar extra. Eller så jobbar man halvtid och läser på halvtid samtidigt.

    Vilka högskoleutbildningar som startar till hösten ser man både på www.studera.nu och på www.antagning.se - från 15 mars 2018, då ansökn.period börjar till högskoleutbildnignar;

    vilka yrkeshögskoleutbildningar som startar hösten 2018 - ser man från mitten på februari på www.yhguiden.se - ansökn.perioder varierar; varje yh bestämmer själva när de förlägger sin ansökn.period. Redan nu kan man se många yh som startar hösten 2018. Exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kan kopplas till yrken inom Handel är:
    Digital marknadsförare>> - i Solna;
    Affärsinriktad speditör>> , Internationell handelslogistiker>>, Digital marknadsförare>> , Internationell spedition (miljölogistik)>>, Internationell säljare/marknadsförare>>  och Logistik & transportledning>> -  i Göteborg;
    Inköp & Supply management>>  och Mobil handel>> - i Malmö.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Hälsningar

    Mikael syv