Anna
    Hejsan!

    Jag går sista året på gymnasiet och ska nu, om allt går som planerat, börja plugga vidare på högskola/universitet till hösten. Det ultimata jobbet för mig är att jobba på ställen som Univeral Music och Sony Music. Problemet är att nöjesbranschen är så himla komplicerat, och jag vet inte riktigt 100% vad man kan bli ännu. Så om jag läser media och kommunikation (eller borde jag läsa nått annat?) vad är det jag egentligen kan jobba med? Vad heter alla jobb?

    Arbetsuppgifter jag kan tänka mig är att boka gig, intervjuer etc till artister, ta hand om deras image, hålla igång sociala medier, vara med artister när de jobbar etc. Jag vill alltså jobba ganska nära med artisterna och även hjälpa dem med deras karriärer.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Anna!

    I den branschen som du vill jobba inom spelar personliga kontakter och dina egenskaper mycket stor roll (och ofta krävs det lite tur också för att finnas på "rätt plats vid rätt tidpunkt" eller råka träffa på "rätt person").

    De utbildningar som jag kan tipsa om är:

    Webbkommunikatör/sociala medier

    Ljud och musikproducent

    Marknadskommunikatör inom Sociala Medier

    Project manager /events/

    Reklam & marknadsföring

    Se på www.yhguiden.se om du hittar några andra intressanta för dig yrkeshögskoleutbildningar.

    Kika också på yrkesbeskrivningar: KommunikatörInspicientScripta och Art director.

    Lycka till!

    ANNA