Emma
    Hej!
    Jag har blivit väldigt intresserad av att läsa agronomprogrammet på SLU. Den utbildningen finns dock endast i Uppsala och kommer inte ha möjlighet att flytta dit till nästa termin (det är då programmet startar, ska gå basår först eftersom jag gått samhälle - samhälle). Jag undrar om det finns några liknande utbildningar som leder till ungefär samma jobb?
    Är intresserad av att arbeta på landet med frågor som rör lantbruk, växt, biologi, naturresurser.
    Har funderat lite på lantmästare som finns på SLU men i Alnarp istället för Uppsala.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Du frågar om yrken och utbildningar "liknande Agronom". Vill du läsa på högskolenivå? eller kan du tänka dig läsa på till ex. yrkeshögskola?

    Yrken kan likna varandra på Olika sätt, ex. kan man jobba inom samma område med med andra uppgifter - eller så finns det andra likheter, ex. att jobbet handlar om växter i största allmänhet. Och så kan man forska om växter, eller handgripligen plantera dem, som t.ex trädgårdsarbetare gör.

    Du får gärna kika på yrken/naturvetenskapligt-arbete om du vill läsa en lång utbildning på högskolenivå, eller på yrken inom naturbruk om du kan tänka dig kortare och mer praktisk utbildning på t.ex yrkeshögskola. Ex. på ett sådana mer praktiska yrken, men som ändå liknar agronom är Plantskoleföretagare och Agrotekniker.