Salina
    Hej!
    Jag går i nian och ska snart välja program och undrar vad man skulle kunna få för jobb i framtiden om man går samhällslinjen på gymnasiet? Jag tänkte gå sam-sam

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Salina,

    på ett högskoleförberedande gymnasieprogram lär man sig inte ngt. yrke som du säkert vet redan, men jag tänkte bara "påminna" om det. :)

    Vilka jobb man kan få efter olika högskoleförberedande program är i princip samma jobb - de jobb som inte kräver någon eftergymnasiaI utbidning. Här brukar det inte speIa roII viIken inriktning på samhäIIsvet.programmet man gick - eIIer om man ens gick just samhäIIsprogrammet. Man kunde Iika gärna gå ekonomi eIIer naturvetenskapsprogrammet, eIIer humanistiska t.ex.

    ExempeI på viIka jobb man kan få - har vi samIat på den här sidan>> som vi kaIIar "gymnasiekompetensyrken". Några av de jobb kan man få även utan gymnasiekompetens.

    Jag tror du vet att tanken med att gå på ett högskoIeförberedande gymnasieprogram är att man viII Iäsa vidare, i första hand på en högskola eller på ett universitet.

    Ha det bäst!

    Daniel SYV