Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina,

    det är många olika yrkeskategorier som jobbar på Ambassad och Konsulat, allt från >städare/lokalvårdare>, kock>, fastighetsskötare> till diplomater> och ambassadörer>.

    Att man "reser mycket" om man jobbar på en Ambassad, stämmer kanske inte riktigt. Man kan jobba på en och samma ambassad i många år och reser möjligtvis endast hem till Sverige (på semester) och tillbaka till sin arbetsplats på Ambassaden utomlands.

    Så, frågan är om du vill jobba på en Ambassad eller om du vill ha ett jobb där du reser mycket i olika länder?

    vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : Alltså, egentligen har jag inget emot att vara i ett annat land en längre tid, men helst skulle jag vilja åka runt/bo i olika länder, samtidigt som jag på något sätt kan jobba med humanitärt arbete. Några förslag? :)
    • Julia : Att jobba för läkare eller psykologer utan gränser? Eller för en annan organisation som hjälper till i konfliktområden eller i katastrof-zoner? Eller journalist som gör reportage från olika länder, utrikeskorrespondent ? Se på yrkespresentationerna på www.framtid.se -där finns det ca två tusen yrken att läsa om.