Milla SYV på FrågaSYV

    Det är varje arbetsgivare som bestämmer. Det finns inte några centrala bestämmelser på det området.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joel; du skriver om att du fick svar om att man ej kunde få jobb inom hemtjänst utan gymnasieexamen. Från vem fick du det svaret?

    Kommuner och privata vårdföretag (som ombesorger hemtjänsten) önskar givetvis att man har så mycket utbildning och även så mycket "rätt" tidigare arbetslivserfarenhet (dvs erfarenhet från vården) som möjligt, men det är endast Önskemål.

    Finns det inte folk med rätt utbildning att anställa (och rätt utbildning skulle vara examen från Vård- och omsorgsprogrammet i första hand - från gymnasiet eller från komvux), då anställs personer med mindre utbildning... arbetsgivare väljer "de mest passande personer" att anställa av alla som söker jobbet.
    Du får gärna se framtid.se/yrke/hemtjanstpersonal.