Viktor

    Jag gick naturvetenskapligt program på gymnasiet och tror mig ha valt helt fel utbildning på universitetet. Jag har hittat en annan utbildning som är mycket intressantare, men som tyvärr inte börjar förrän nästa år. Saken är det att jag saknar både intresse och motivation för att kunna fortsätta med min nuvarande utbildning samtidigt som jag vill testa på att komma ut i arbetslivet. Finns det jobb som man inte behöver en yrkesinriktad gymnasieutbildning för? Det ser det ut som att man "måste" vara kreativ, utåtriktad, energisk och pratsam för att få ett lågutbildat jobb nuförtiden. Jag är raka motsatsen till den beskrivningen och föredrar ett strukturerat arbete utan för många sociala interaktioner. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor! Kika gärna på en sammanfattning på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken där vi listar upp ett stort antal yrken där möjlighet kan finnas att få jobb utan att man på gymnasiet lärt sig ngt.specifikt yrke och utan obligatorisk eftergymnasial utbildning.
    Jag förstår att du har vissa krav på det jobbet du vill ha, men sista ordet är det arbetsgivare som har. Du får söka alla de jobben du vill ha, sedan bestämmer arbetsgivare om de anställer dig eller inte. Ibland måste man försöka anpassa sig: lära sig nya saker och även "stå ut" med vissa saker som man inte gillar, om man vill få och behålla jobbet.

    Du nämner i din fråga vissa personliga egenskaper som arbetsgivare efterfrågar (kreativ, utåtriktad, energisk och pratsam). Vår erfarenhet är att arbetsgivare - i alla fall de flesta - i första hand värdesätter att man är punktlig, pålitlig, noggrann och problemlösare, lär sig nya saker snabbt och framförallt är villig att lära sig nytt och förändra sig om det behövs (med att förändra sig menar jag givetvis förändring på de "punkter" som är möjliga utan att man ska bli en helt annan person).

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Jag håller med det svaret du redan fick från Anna SYV. Jag vill dock fylla på lite... Man ska inte blint lita på alla lediga jobb annonseras via plats-Jobbannonser. Väldigt många jobb finns i Platsbanken på Arbetsförmedlingens webbplats, men inte alla. Även de som jobbar på AF, arbetsförmedlare och arbetsvägledare, själva säger att många jobb inte kommer ut i annonser. Korta vikariat (kortare än 4 månader) brukar inte komma ut i annonser, över huvudet taget. Då gäller det att genom sina kontakter (någon man känner) få reda på att ledigt jobb finns och söka det, eller att göra "Spontanansökan"/Intresseanmälan till alla de arbetsgivare där man vill jobba, även om inga lediga jobb annonseras om.