Hanna
    Hej,

    Jag läser sista året sam sam och är intresserad av att jobba med psykosocialt främjande arbete, väldigt gärna för WHO eller någon organisation där jag kan arbeta för att främja psykisk folkhälsa nationellt och internationellt.

    Hur kan jag få till väga för det? Jag har kollat på psykologprogrammet samt kandidat i psykologi + master i folkhälsovetenskap, men jag vet inte vilken som är bäst? Skulle något Liberal Arts-program fungera?

    Jag har hört att WHO gärna ser att man har utbildning inom folkhälsovetenskap, men det får man ju inte på psykologprogrammet? Är den då bättre/sämre? Finns det något program som innefattar psykologi samt folkhälsa - i Sverige eller utomlands?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    Har du testat kontakta WHO >> och fråga vad för utbildning de önskar att du ska ha för att kunna få jobba för dem >>? Kika gärna på info som finns på www.who.int/careers. Tips: kika på https://tl-ex.vcdp.who.int/careers - vilka jobbannonser WHO har idag, vilka kvalifikationer som efterfrågas /idag/; jag kan dock inte lova att samma kvalifikationer kommer att efterfrågas om några år. Men kika gärna på www.who.int/careers/who-we-need

    Jag kan tänka mig att det är mycket stor konkurrens om jobben, om man vill få anställning på WHO och att det är grundutbildning till läkare eller psykolog som är en "bra grundutbildning" men att det sedan krävs också stort engagemang, en del påbyggnadsutbildningar + en hel del tur också /att finnas på rätt plats vid rätt tillfälle - när en anställning blir ledig, att just då söka och kunna få jobbet/. Det är ingenting man kan räkna med, tyvärr, tror jag.

    Om du är intresserad av hälsofrågor - se om du vill söka till läkarprogrammet, till psykologprogrammet eller till ngt. annat program som finns i Sverige eller utomlands; men det är svårt att ge några råd om exakt vilken utbildning som skulle kunna leda fram till att få jobba för WHO.
    Jag kan tänka mig att många jobbar ideellt som volontörer för Läkare utan gränser eller för Psykologer utan gränser och kanske kan bli rekryterade sedan till att få jobba för WHO med fast anställning med månadslön. Men du får gärna fråga WHO vem de anställer och på vilka grunder.

    Förutom läkar- eller psykologutbildningen, kan jag tänka mig att mycket goda kunskaper i engelska och i andra språk är en stor fördel, ex. i franska och i något eller några andra språk, i första hand de språken som anges som oficiella språk för WHO: förutom engelska, är det franska, spanska, ryska, arabiska och kinesiska. Det är alltså totalt 6 språk.

    Det finns väldigt många olika utbildningar på högskolenivå. Vi vet inte ens alla de utbildningar som kommer i Sverige att starta till hösten... utbildningsutbud fastställs till 15 mars då ansökningsperiod börjar till hösten den dagen kl.13.00...
    Och att ha en överblick över alla de olika utbildningar "utomlands" - är "mission impossible" för oss på Fråga SYV, då det finns tusentals olika utbidlningar i olika länder.
    Du kan ju inte rimligtvis läsa i vilket land som helst med vilket undervisningsspråk som helst - du kan ju inte alla världens språk... vilka språk kan du läsa på? Svenksa, engelska och... vilka andra språk? Det är viktigt att veta vilka begränsningar du har. Kan du tänka dig att flytta till precis vilket land som helst för att läsa?- är en annan fråga.

    Som sagt, vill du jobba för WHO, är det bäst att läsa på deras hemsida och kontakta dem med frågor.
    Detsamma gäller andra organisationer; vill man jobba för en viss organisation, är tips som vi kan ge att börja se info på den organisationens hemsida; sedan kontakta just den organisationen - för att de bör ju rimligtvis veta bäst av alla vem de vill anställa, vilken utbildning de önskar att man ska ha.