Viktor
    Hej! Jag har börjat titta på att fortsätta studera, men jag saknar betyg från gymnasiet.
    Jag funderar därför på att "läsa upp" Svenska A, Svenska B och Historia A (eller vad motsvarigheterna nu är).
    Då jag jobbar heltid och behöver ha en inkomst så har jag varit ute efter att studera på deltid och distans (NTI erbjuder detta).
    Men kommunen har för tillfället ingen SYV anställd, och det är rektorn som ansvarar för ansökningar osv, och han tycker att studier på distans är "löjligt".
    Har jag några alternativ att ta mig till? Eller hur kan jag göra för att bäst ta mig vidare?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Viktor,
    gymnasiet är i Sverige inte en obligatorisk skolform; därför har man inte automatisk rätt att läsa kurser som ligger på högre nivå än Grundskola.
    Komvux i varje kommun bestämmer vilka kurser som erbjuds och i vilken form (de flersta kommuner erbjuder läsa på distans, då det finns invånare i så gott som alla kommuner som ej kan läsa på annat sätt än på distans, ex. pga de behöver arbeta för att ha inkomst, har funktionsvariation, är ensamstående förändrar eller av en annan anledning).
    Om din kommun inte erbjuder läsa på distans, kanske kan du läsa på kvällstid eller på "flex".

    Ett annat alternativ är att flytta (om du har den möjligheten) till en kommun där distans-studier i de kurser som du vill läsa, erbjuds. Det är den kommunen i vilken du är Folkbokförd, som du söker läsa distanskurser hos (eller via).

    ***
    Motsvarande kurser är
    Svenska 1, Svenska 2 och Historia 1b.

    Vänligen

    L.

    Liselotte