Esin
    Hej!
    Jag har inför HT20 tänkt söka till socionomprogrammet. Har letat efter yrken som socionomer kan arbeta med som inte är på individnivå (handläggare).
    Finns det någon hemsida som tar upp andra yrken som är mer övergripande eller kan ni tipsa om något sådant, och om det inte finns:
    finns det något annat program som leder till arbete på "meta-nivå" inom socialt arbete? Jag kanske är helt fel ute och inte borde söka till socionom.

    -

    Jag blev särskild intresserad av socionomprogrammet för programmet innehåller många olika kurser och för att man kan jobba inom olika områden, men har även tänkt mig kriminologiprogrammet.
    För att kombinera dessa har jag också tänkt att jag först läser socionomprogrammet och sedan en master i kriminologi.
    Är det en helt usel idé, får jag någon som helst fördel i att ha läst en sådan kombination, ex. fler jobbmöjligheter eller mer attraktiv på arbetsmarknaden? Sen vet jag ju självklart inte hur arbetsmarknaden ser ut som 5+ år, men tänkte mer i generella termer.

    Ursäkta rörig text D:

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Esin,
    kika gärna på Framtid.se/yrke/socionomyrken

    Sedan finns det också många yrken där "vilken som helst högskoleexamen" kan ge jobb, som t.ex Civilutredare, Arbetsförmedlare, Studiestödsutredare, Utredare på FK, Utbildningsadministratör eller "medarbetare i ett projekt".

    Som du själv skriver om - är det mycket svårt (omöjigt) att veta hur arbetsmarknaden kommer se ut om 5+år och detsamma gäller även ang.veta vilka masterprogram som kommer erbjudas om 3+år.

    På socionomprogrammet läser man i 3,5 år (7 terminer). Sedan kan du behöva "avvakta" under vårterminen efter socionomprogrammet för att de flesta masterprogram startar på hösten, ej på våren. På så sätt är det om 4 år som du, som tidigast ska kunna söka till ett masterprogram (och ingen vet vilka program som kommer bli sökbara då och då vet man inte heller hur behörighetskraven kommer att formuleras).
    Förändringar sker ständigt, t.ex från 1 juli 2019 blev yrket Kurator inom hälso- & sjukvården ett legitimationsyrke (så var det inte förr). Kan även fler yrken "dyka upp" eller gamla yrken kan få förändrade regler (t.ex kan legitimation införas, vilke skedde för några år sedan för Lärar-yrkena).

    Studie- och yrkesvägledare