Alba

    Hej, jag har två frågor. Undrar om man måste jobba något mellan lärarutbildningen och seciallärarutbildningen? Alltså om jag först måste läsa en lärarutbildning, sedan jobba som lärare x antal år och efter det kan söka vidare till speciallärare. Min andra fråga rör psykologyrket. Har försökt titta runt lite hur stor efterfrågan och konkurrens det kommer finnas inom yrket om över 5 år, men olika sidor säger olika grejer. Därför undrar jag hur stor konkurrens och hur svårt det kommer bra att få jobb som psykolog om säg kanske 6 år? Tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Villkor och regler kan ändras. Det går inte med säkerhet svara på de frågorna du ställer, tyvärr.

    • : Nej, det förstår jag, men man kanske kan svara på hur det ser ut just nu?
    • Julia : Nu krävs det arbetslivserfarehet mellan lärarexamen och inträde till speciallärarprogrammet, ex. 3 år. Skriver ett nytt svar till dig. :)
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alba,

    idag krävs det för behörighet till speciallärarprogrammen följande:
    grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen, eller motsvarande äldre examen, samt 3 års erfarenheter från läraryrket efter avlagd examen.
    Kraven kan, precis som Anna har svarat, ändras.
    Det tar minst 3 år att uppnå lärarexamen. Om vad som ska krävas om 3 år för tillträde till speciallärarprogrammen, går inte säga idag.
    Pga lärarbrist kan stora förändringar införas...
    **********

    ang. yrket Psykolog
    Som det är idag, så är det lätt att få jobb. Det tar fem år att läsa mot psykologexamen i Sverige. Det är alltså också - på lång tid framåt som man ska försöka gissa hur arbetsmarknaden kommer att se ut. Å ena sida kan mycket väl behovet av psykologer öka rätt mycket; å andra sidan pga framflyttning av pensionsåldern och pga utbildade psykologer från andra länder får i allt större utsträckning möjlighet att komplettera sin examen och få legitimation i Sverige - så kan det kanske uppstå "överskott" av psykologer om 5-6 år.
    Anna svarade mycket kort, men det är en sammanfattning hon gjorde... jag svarar nu i princip samma sak "man vet inte...".
    Jag tänker också så här: Någon kommer ju att få jobb som psykolog även om 6 år, så varför inte du i så fall? Är man motiverad och beredd att t.ex flytta långt för att få jobb, så borde det ju lösa sig, tänker jag.
    Det som gör att man får jobb, förutom att man har rätt utbildning och har lite "tur" är att man är flexibel - kan tänka sig ta korta vikariat, deltidstjänster, flytta eller jobba, i alla fall ett tag med "ngt annat" än det som man har utbildat sig till.