Olivia
    Min dröm är att jobba inom djursjukvård och har sett att djursjukhusen är i stort behov utav djursjukvårdare. Vart hittar jag dessa utbildningar? Den enda djursjukvårdarutbildningen som jag sett är den på universiteten i Uppsala, är det den enda som finns?

    Kan jag utbilda mig som t.ex. djurvårdare vid djurpark och sedan ha chans att arbeta på en djurklinik? Kan man gå tillväga på ett annat sätt så att man kan arbeta på en djurklinik?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia!

    Djursjukhus söker oftast Legitimerad djursjukskötare eller djurvårdare på utökad nivå.

    Der finns idag tre yrkeshögskoleutbildningar till Djurvårdare som du hittar på den här sidan på yrkeshögskoleguiden.

    Djursjukskötare utbildas, precis som du själv skriver i din fråga, på Sveriges lantbruksuniversitetet.

    Det finns också andra yrken som hjälper sjuka och skadade djur och deras ägare. T.ex kan man jobba i receptionen och som patientbokare på ett djursjukhus eller hos en privatprakticerande veterinär. De tjänster är inte många och det är hårt konkurrens om dem, men om du är intresserad, så tycker jag du definitivt kan kontakta alla de arbetsplatser där du skulle velat arbeta och presentera dig. Kanske kan du börja med praktik på en av de arbetsplatserna.

    Ännu fler alternativ: kika på hunddagis och hund-/kattpensionat - om de behöver medarbetare. Där handlar det om att arbeta med friska djur men kanske är det ett intressant alternativ för dig (i alla fall att fundera över). Du kanske kan tänka dig att starta ett eget litet företag som hunddagis eller smådjurs pensionat eller "dog-walking" företag. Behovet i sådana tjänster finns, men den svåra frågan är om man kan få lönsamhet i företaget, att det ska "gå runt" ekonomiskt så att säga.

    Ännu ett alternativ är att titta på möjligthet att arbeta i zoo-affärer som säljer "djur-tillbehör", djurfoder, leksaker för hund/katt mm. Där kommer man också i kontakt med husdjur och deras ägare. Då är man butikssäljare specialiserad på "djurtillbehör".

    Men om du vill arbeta just med behandling av sjuka eller skadade djur på ett djursjukhus så gäller det att utbilda sig till Djursjukskötare eller Djurvårdare och helst på "utökad nivå".

    Du frågar om du kan få anställning på ett djursjukhus om du utbildar dig till Djurvårdare vid djurpark - och det är jättesvårt att svara på. Det beror i mångt och mycket om vilka sökande som söker jobbet som du också söker och om det finns någon legitimerad djursjukskötare, så har den personen stor "försprång" framför dig i så fall, för att det är i första hand just legitimerade Djursjukskötare som djurkliniker är "ute efter".

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Kika gärna på andra yrken också - i fall du hittar ngt som också intresserar dig, på www.framtid.se

    ANNA