Hej Daniel;

    om man söker via högskoleprovet, är det en siffra /mellan noll och 2.0/, som är resultat på högskoleprovet, som man konkurrerar med, inget annat; man prövas med den "siffran" i HP-urvalsgruppen;

    om man prövas i Betygsgrupper - är det också en "siffra" /meritvärde/ som man konkurrerar med och det är ingen som tittar på vilken tidigare utbildning eller arbetslivserfarenhet man har haft;

    det är ENDAST OM AU-URVAL>>> finns - Alternativt utval - då erbjuds man tester/intervju mm. - och då kan det spela roll om man har jobbar och var man har jobbat och andra meriter och även personliga egenskaper såsom extra-motiverad t.ex.  Det är varje lärosäte som får bestämma om de ska "köra" AU eller inte. Det är upp till en tredje del av utbildningsplatser som får bokas till AU. Lärosäte kan ansöka om att få "vika" fler än en tredjedel av platserna till AU-urval. Dock är det rätt sällan som AU-urval anordnas; detta för att det är mycket arbetskrävande för personal på lärosätena + att det kan anses som "icke-objektivt" och så tas platserna från sökande med högre betyg, som kan bli rätt "sura" och klaga på att det är orättvist.