Jessica
    Hej! Jag är intresserad av att jobba med csr-frågor, alltså hur företag jobbar med olika hållbarhetsfrågor. Antingen på ett företag, som konsult eller liknande. Jag har svårt att hitta info om detta och hittar bara enstaka kurser som täcker ämnet eller utlandsstudier. Vilket program skulle ni rekommendera att jag läser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica, kraven på utbildning för att arbeta med CSR-frågor varierar kraftigt från fall till fall. Det kan vara så att relativt stor hänsyn (vid anställning) tas till de sökandes yrkeserfarenhet. Det är vanligt att man har akademisk (minst 3 årig utb från högskola/universitet) utbildning inom områden som till exempel miljö eller juridik.

    det finns många olika yrken inom Miljö-område, ex. och det vi vet om olika yrken samlar vi i yrkespresentationerna på www.framtid.se Kika också på yrke/social-hallbarhetsstrateg >> samt på yrke/upphandlare >>.

    Då CSR (Corporate Social Responsibility) handlar om företagens/organisationernas arbete med att integrera både sociala OCH miljömässiga hänsyn i sin verksamhet, finns det olika aspekter inom området; ofta är det flera personer som jobbar med CSR och de har Olika utbildningar och olika ansvars-delområden. Dessutom kan man jobba som Upphandlare >> och inom den rollen arbeta med CSR; utbildning till upphandlare finns inom yrkeshögskolan. Se ex. på yh-utbildningar till upphandlare: https://yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/offentlig-upphandlare

    https://yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare

    https://yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/kvalificerat-inkop

    https://yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare

    Hela utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Tips: hitta en person som idag jobbar med de frågorna som du vill jobba med - och fråga vad hen har för utbildning.
    Ett annat tips - se i jobbannonserna (platsannonserna) vilka utbildningar som arbetsgivarna kräver eller önskar att man har...

    I grunden - är de flesta som jobbar med de frågorna "Mijlövetare" eller Biologer - med någon påbyggnad.
    Utbildningsutbud förändras ständigt... Arbetsgivarnas krav - också.

    Du måste vara beredd att gå en lång utbildningsväg och sedan också ständigt fortbilda dig - om du vill satsa på jobben inom det område; det är inte ovanligt att folk som jobbar inom det område har utbildningar på avancerad nivå (magister- eller masterprogram, som lägst... men helst även utbildning på forskarnivå); det är också vanligt med Projekt som förutsätter Projektanställningar (man får anställning i ex. ett år... och sedan vet man inte om det blir någon fortsättning). Det är rätt så osäker arbetsmarknad - på det sättet att det är svårt att få fastanställning (på heltid tillsvidare...) - det tycker jag är viktigt för dig att tänka på (i alla fall som arbetsmarknaden ser ut i Sverige idag...).

    Bästa hälsningar
    ANNA

    Du skriver om att du har hittat några enstaka kurser - vänd dig till studievägledare och utbildningsansvariga på de kurserna och ställ din fråga till dem. Det är personer som jobbar inom rätt kunskapsområde och borde därför vara bra insatta och kunna ge bra råd/tips.