Miriam
    Jag går nu hotell-och turism programmet och jag valde det för att jag ville jobba med att jobba inom event. lite större som melodifestivalen guldtuben eller något liknande. Tycker det skulle vara extra roligt att ha något med planeringen att göra. är alltid den som tar fram penna och block och börjar skriva ner punkter och möjligheter när vi får en uppgift. Gillar att planera och ha en struktur. Vi har även ett UF där jag är placerad som "Inköpare", och det passar mig. Har inte riktigt koll på vilka yrkesroller det finns inom det området och om jag kan behöva läsa upp mig för att jag går en yrkesutbildning?
    Intresset för miljön och hållbarthet har alltid legat mig varmt om hjärtat och nu funderar jag på om det är något jag ska sattsa på istället? Samma sak undrar jag där om utbildning.
    Kost och att använda bara naturliga produkter samt att inte konsumera så mycket är ett intresse som har fått en rivstart bland mina andra intressen. Tycker det är intressant att veta vad som händer i kroppen när man får i sig rätt kost, dålig, naturlig eller bara kemikalier och syntetiska ämnen. Skulle vara en dröm om alla bara åt från en naturlig kost utan att det överkonsumeras och tär på jordens resurser. Finns det något yrke som är i närheten av dessa?
    Tacksam för allt du kan komma på <3

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Miriam,

    du har varierande intressen - inom flera olika områden, vilket är jättebra, men samtidigt gör att det är svårt att ge konkreta råd om ett specifikt yrkesval.

    www.framtid.se finns det ca 2 tusen yrkespresentationer och jag råder dig kika på så många av dem som du hinner och vill och välja några yrke som du blir mest intresserad av.
    Jag ger här några förslag, där du kan börja:
    Inköpare >>
    Yrken inom miljövård >>
    Konsumentvägledare >>
    Upphandlare >>
    Eventkoordinator >>

    Liselotte

    Påverka människors konsumtionsvanor kan man på olika sätt, och inom många olika yrken, ex. om man jobbar som >> Journalist/skribent >>, Lärare >> men även som Guide >> (om man leder guidade turer som berättar om hur man ska bli en "bättre konsument", t.ex... :).