Miriam
    Hej, jag undrar om det finns jobb här i Sverige som är att man har tex ett naturreservat som sin jobbmiljö, tar hand om området/parken osv. Det skulle vara jätteroligt att ha naturen som min jobbmiljö och om det finns sådant i Sverige? Tänker mig liknande som Park rangers i USA, inte när man studerar naturen utan sköter om den. Samtidigt kan jag inte hitta om det är ett relativt lätt jobb att få eller om det är stor konkurrens?
    tack för svar

    4 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Miriam,
    jag gissar på att du skulle finna relevant info som besvarar din fråga (i alla fall till viss del) - i presentationen av yrket på framtid.se/yrke/park-ranger.

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, fick nu svar från en sakkunnig som skriver så här:

         Det finns inte så många sådana jobb i Sverige. Några stycken. Om man funderar på parkvakt i någon av Sveriges 30 st nationalparker är det en handfull som jobbar med förvaltning av nationalparken. Vanligen är de utbildade biologer eller liknande med inriktning mot ekolog /naturvård. Då sköter de om naturen i nationalparkerna och ser till att anordningar för friluftslivet underhålls. Några är informatörer/ biologer och jobbar på någon av Sveriges naturum som ofta ligger i någon nationalpark.

    Angående jobba i naturreservat... Så gott som alla som jobbar med detta är biologer med naturvårdsinriktning, gärna med någon spetskompetens inom någon/några artgrupper eller naturtyper.

    Hej igen, ännu ett svar från en sakkunnig, var god läs nedan:

     Det finns fler nationalparker i Sverige som är medlem i Europarc.
    Europarc har en junior parc ranger program. Se https://www.europarc.org/nature/young-people/junior-ranger-programme/
    Dock är det ingen av nationalparkerna i Sverige som är aktiva i det programmet vad jag vet. Men fler av vår grannländer är det!

    Sen kan man jobba som naturbevakare i länsstyrelsen i för någon enskild nationalpark.
    Det är ofta personer som har en hantverkarbakgrund med naturintresse som jobbar som naturbevakare. Eller personer med en akademisk naturvetenskaplig bakgrund (t ex biologer) och som gillar att jobba praktisk.

    Och ännu ett svar från en annan sakkunnig:

        ”Naturbevakare” i Sverige är anställda av länsstyrelserna runt om i landet och kan ha många olika praktiska sysslor i Sveriges skyddade områden.

    Utbildning för ett sådant jobb kan vara varierande lite beroende på vad som krävs lokalt. Man bör vara praktiskt lagd och tycka om att vara ute i alla väder och jobba med kroppen.

    En akademisk utbildning är inte alltid nödvändigt även om en viss naturkunskap ofta krävs beroende på hur det ser ut lokalt (fjäll, skogsmiljö, kustmiljö etc) dock är praktiska utbildningar för motorsåg, röjsåg, fyrhjuling, skoter, tungt släp och liknande meriterade. Kan inte på rak arm säga hur många naturbevakare det finns i Sverige men varje länsstyrelse i Sverige har ett antal anställda på deltid eller heltid. De flesta som arbetar som naturbevarare har ett yrkesliv bakom sig inom andra praktiska branscher och sysslor.
    Är man ung och önskar ett sådant jobb är det ofta viktigt att man får träffa personal som jobbar med detta, kanske få vara med genom praktik. Då får man chans att visa att man vill och kan och har man tur så kanske det kan leda till en timanställning vid behov som sedan kan leda till något mer.

    Och... ännu ett svar, var god läs nedan:

          Ang. jobbetsom naturvårdsvakt...
    Tidigare har denna grupp haft titeln tillsynsmän och ibland kallas de även naturbevakare. Tidigare fanns det en universitetsutbildning i Göteborg som hette "rangerprogrammet", men det är nedlagt. Flera högskolor och folkhögskolor erbjuder utbildningar i naturguidning eller naturvägledning. Men då är det ju mer fokus på de publika delarna i en rangers arbetsuppgifter. Den närmsta akademiska utbildningen är troligtvis jägmästare och skogsmästare.

    Exempel på vilka utbildningsbakgrunder som naturvårdsvakter kan ha är bland annat: biogeovetare, naturguide, jägmästare, brandman och lärare.
    Önskvärda kvalifikationer är förstås körkort, men även körkort för traktor och fyrhjuling samt kort för röjsåg och motorsåg. Arbetsgivaren brukar betala kursen som naturvårdsvakt.

    I tjänsterna ingår att se till att föreskrifterna för området efterlevs och att inga brott mot tex fiske, trädfällning, lösa hundar, jakt etc inträffar. Övriga arbetsuppgifter är skötsel av grönytor, skogsarbete, röjningsarbeten, tillsyn av leder och friluftsanordningar, tömning av sopor och latrin.

    Hej igen, ännu ett svar:

      Det finns personer som arbetar med skötsel av naturreservat och -parker. De är ofta anställda av länsstyrelsen och har en utbildning i biologi. Naturguider bedriver oftast egen verksamhet. Turistnäringen växer och efterfrågan på guidning växer, men svårt att uttala sig om hur lätt det är att etablera sig.

    Det finns en utbildning på Umeå universitet https://www.umu.se/utbildning/program/hogskoleprogrammet-i-naturguidning/

    Det går också att utbilda sig på gymnasienivå genom att gå en utbildning på en Naturbruksskola https://www.naturbruk.se/skog/

    Vänliga hälsningar

    Och så ännu ett till svar - denna gången från länsstyrelsen i Västra Götalands län. Var god läs nedan:

     "Svar på frågan gällande utbildning för att arbeta i Naturreservat.
    Det ser lite olika ut vilken typ av utbildningsbakgrund medarbetarna har, beroende på vilken typ av naturreservat man ska arbeta i.

    Urval av utbildning beror också på exakt vad man ska arbeta med.

    biologer (med högskoleutbildning - kandidatprogram, ev. med påbyggnad på avancerad nivå)
    vaktmästeri/förvaltning
    skogsbruksutbildning
    driftekonomisk utbildning
    naturvårds utbildning
    lantbruksskola

    Vad gäller svårighet att få arbete: Länsstyrelserna brukar ha ganska stort antal sökanden till de tjänster som de annonserar."

    • Milla : Tänkte bara tillägga att förutom biologi så kan även att geologi, naturgeografi också vara en lämplig väg. Det finns inte så jättemånga nationalparker i Sverige, men desto fler skyddade områden /naturreservat som också förvaltas av Länsstyrelserna eller av kommuner.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag fick nu svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    Hej!

    Framförallt är det intressen och erfarenheter som avgör var man får arbete. Om man mest är intresserad av själva skötseln av naturreservat och nationalparker så är olika praktiska kunskaper värdefulla. Röjsågskort, motorsåg ABC (viktigt att kunna sköta vandringsleder exempelvis) är viktigt. Att kunna visa att man är intresserad av och kunnig när det gäller naturvård är mycket viktigt. Om man inte är intresserad av en universitetsutbildning till exempel biolog eller jägmästare så är mitt tips att ta en kortare utbildning typ skogsmästare med naturvårdsprofil. Om inget intresse alls finns av utbildning på högskolenivå så är det de praktiska kunskaper som blir avgörande.

    Spika spänger på leder, röja leder, inventera fåglar, friluftsliv, lära sig hamla träd och timra hus mm, mm. Det är viktigt att helt enkelt orka jobba utomhus; att orientera på karta, läsa koordinater, packa ryggsäcken mm.

    Men mitt huvudtips är hursomhelst att ha någon form av utbildning i grunden. Det finns numera även folkhögskolor som ger kurser i ”Naturvårdsskötsel”.
    Om man sedan är anställd på länsstyrelsen så får man extra utbildning för att kunna utföra myndighetstillsyn (naturvårdsvakt, jakttillsyn, fisketillsyn).

    Numera så upphandlar också länsstyrelser olika uppdrag. Med intresse och kunskaper i röjsågning, naturvårdsskötsel, ängsslåtter, trädhamling mm så kan man även buda på sådana upphandlingar eller kontakta befintliga konsulter och erbjuda sina tjänster.

    Studie- och yrkesvägledare